0

Er det virkelig slik - at feilkode historikk er hemmelig?

spurt 2021-02-05 10:17:33 +0100

anonym bruker

Anonym

For en måneds tid siden kjøpte vi en BMW 540 diesel, kanon fin bil.. Selgeren var pågående og var litt villig til å redusere pris, fikk litt betenkeligheter, men vi ble enige. Bilen ble kjørt på Bavaria Haugesund for en sjekk, og bilen ble funnet feil fri. Så flott tenkte vi! Men så - bilen ble kjørt hjem og parkert kl16:00, dagen etter tas bilen i bruk utpå dagen og det ramler inn med feil koder -12 i tallet, noen røde. Bilen blir selvfølgelig levert inn på Bavaria igjen, og Bavaria finner en rekke feil koder. Men Bavaria hadde jo ikke gjort noe feil, selvfølgelig. Men det er litt betenkelig at det skjer så rett etterpå. Bavaria sjekket heller ikke feilkkode historikk når den var på sjekk første dagen, merkelig... Jeg ber om å få ut feilkode historikk på bilen, for å se om den forrige eieren kjente til disse feil. Men nei, det går ikke pga. personvern loven. Det er vel slik at en ikke skal holde tilbake informasjon om bilens tilstand?? Spør jeg. Bavaria sier ikke noe. Jaja, tenker jeg, da er det jo forholdsvis sikkert å selge bil når ingen kan ta deg på historikk eller?? Iht. forbrukerkjøpsloven har en reklamasjonsrett i 5 år mot skjulte feil og mangler. Dette er kanskje ikke skjult for tidligere eier, men for den nye. Hva så om tidligere eier bevist holder tilbake kostbare feil iht. historikk?? Følger vi loven kan vi med andre ord ikke klandre forrige eier her, selv om det er bevist? Advokat og retten er neste steg.

Stemmer dette virkelig? I så tilfelle er det dypt uro vekkende, og at hva forbrukerkjøpsloven er syltynt.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-05 11:29:15 +0100

Hei Nei er ikke feilkode historikken som er hemmelig det er data som er samlet på bilen hos verkstedet som er hemmelig da det samles masse info om bilen som de ikke har lyst til å distribuere fritt. Nå ser man av og til en slags utskriftsvennlig versjon som blir lagt ved i Finn annonser som bare viser at bilen har vært til service og trenger man mere info kan man ringe verksted å få det lest opp det har jeg benyttet meg av flere ganger da man trenger litt detalj info av og til. Er nok ikke et verksted som jeg kjenner til som bare printer ut hele smæla og sender til deg på mail. Det med 12 feilkoder er litt komplisert da en eneste sensor feil kan føre til at 6 andre systemer som er avhengig av at nettopp den sensoren i den modulen virker og starter en klage storm gjennom systemet. En Bmw mekaniker vet hva dette dreier seg om så når sensoren byttes er plutselig alt i orden igjen og tilbakerapporten til data systemet blir mere : Skiftet sensor, slettet feilkoder, prøvekjørt ok.

Forbrukerlovene er greie de men vanskelig å bevise da bil er vanskelig fordi hva er egentlig skjulte feil og mangler, hva er egentlig forrige eier burde vist og til sist det med at eier har bevisst skjult en feil. Hvis du kjøper en bil og finner en skål med katte sand for å samle opp olje som lekker fra bunnpannen har man en ganske klar sak. Men at en 76 år gammel dame der mannen har gått bort og det var mannen som alltid tok vare på bilen burde ha visst at et lager på vannpumpen begynte å bli slitent ikke er like sikkert. Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-05 11:36:03 +0100

Etter min oppfatning et godt eksempel på en salgsituasjon der man helt klart bør forlange en full test hos en uavhengig tredjepart - gjerne NAF - FØR FØR FØR man i det hele tatt tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakt! Du sier ikke noe om hvorvidt det ble utfarbeidet en tilstandrapport fra forhandlers "sjekk" av bilen, men generelt skal man aldri glemme dette med merra og havresekken! Dels er ikke selgers eget verksted en spesielt "uhildet" part her, dels har slike tilstandsrapporter en tendens til å være utformet på en måte som gjør at den sier alt og ingenting. Dette skjer i de beste familier, også hos enkelte forhandlere der det står "Bavaria" over døra. Sånn er det bare, og gitt at bilens pris er mer enn si et par-tre månedslønner, bør man definitivt kreve en NAF-test - med en bil som dette en FULL test - subsidiært en kontroll hos et annet verksted som munner ut i en tilstandsrapport som går litt dypere enn "fin lakk" og sier litt mer enn "OK".

Mhp bilens feilkodehistorikk, slik den ligger i styringsenheten, har ikke personvernlovgivingen noen som helst relevans. Men du tenker formodentlig på bilens verkstedshistorikk, det er a complete different matter. Min subjektive oppfatning er at du, i egenskap av bilens rettmessige eier, også har "eiendomsrett" og således innsynsrett hva bilens historikk angår. Igjen, min subjektive oppfatning: jeg mener at enkelte aktører i bilbransjen bevisst spekulerer i å skylde på "personvernet" for å holde tidligere feil og mangler skjult, både i en salgssituasjon og i forhold til garantidiskusjoner og ikke minst, som du er på full fart inn i nå, tvist etter kjøpet.

ja, du kan endelig forsøke å komme i dialog med forhandler her og nøste opp, men slik du fremstiller det, aner det meg at dette meget vel kan vise seg å bli en vanskelig sak. Som sagt, forsøk å komme i dialog, ha orden på sysakene mhp kjøpekontrakt osv, send gjerne skriftlig klage og løpende mail der du viser til "hyggelig telefonsamtale" og innholdet i kommunkasjonen, men ikke la det gå for lang tid. Mhp dine rettigheter (og plikter) kan du sette deg inn i dette ved å gå inn på forbrukerrådets sider, HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Ja, dette er i aller høyeste grad advokat-mat, men du bør uansett sette deg inn i lovgivningen, det gjør dialogen med det være seg NAF eller advokat veldig mye mer effektiv. Jeg håper inderlig at du er medlem av NAF (medlemskap uten vehjelp koster rundt 600 i året), uansett kan du få f.ex din lokale NAF-stasjon til å sjekke feilkodene som eventuelt ligger i bilens styringsystem pr nå, og få et teknisk råd. Du bør også kontakte NAF sentralt og få et råd derfra, er du ikke melem vil du iallefall kune spørre fint om hvem som er NAF sin juridiske samarbeidspartner der du bor. Dette er advokater som har spisskompetanse på dette med bil og det som hører til, og som du nok vet, man skal ALLTID bruke en advokat ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger