0

Ødelagt termostat etter regreim bytte?

spurt 2021-02-05 08:01:44 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Passaten (2013 tdi) var på verksted for å bytte registerreim. Hentet bilen fredag med 3-4 minus grader og hadde noen handlestopp på vei hjem. Brukte ikke bilen før mandag og ca. en time tid eller to, og legger da merke til at bilen ikke vil bli skikkelig varm. Temp.nåla går litt opp og ned men den kommer aldri opp til der den bruker å ligge stabilt. Det er nå blitt ca. 6 minusgrader ute og jeg velger å ta en litt ekstra for å se om det kommer seg. Kupeen blir varm/lunken men ikke så varm som den vanligvis blir når den står på high og full vifte over 10 min. Vannpumpe og mulitreim ble selvsagt byttet samtidig og ny frostveske fylt på. Eneste unormale jeg legger merke til er at frostveskebeholderen både kald og varm har ca. en 4 cm over maksnivået.

Er det en mulighet for at verkstedet har glemt noe eller er jeg bare så heldig at termostaten kutter i det jeg henter bilen. Alt var jo i orden før bilen var på verksted.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-05 08:57:06 +0200

updated 2021-02-05 08:57:55 +0200

Vi har vel alle hatt følelsen av at det er noe som er annerledes etter verkstedsbesøk, som oftest er det en god følelse, ting blir vanligvis bedre! En sjelden gang innimellom er det motsatt: man får en dårlig følelse. Det du viser til, er et godt eksempel på sistnevnte. Det kan være et reellt problem, og det kan være kombinasjonen av kulda og markedets gjerrigste dieselmotor som spiller deg et puss. Likevel, når du sier at temperaturnåla går opp og ned...det tilsier at jeg nok ville gjort en avtale med verkstedet og tatt en tur innom for å få dem til å ta en ekstra kvalitetskontroll på jobben som er gjort....gjerne også sjekke temperaturforholdene i motoren. Det er normalt sett nokså greit for en mekaniker å verifisere om termostaten virker eller ikke virker, likeså vil f.e.x et mulig problem med vannpumpa kunne peke seg ut. Et sted i bakhodet mener jeg å erindre at din bil er en av dem som har vannpumpa på et "lurt" sted i forhold til dette med registereim-skifte. Termostaten derimot er sannsynligvis plassert et sted nede på blokka, den skal ikke bli påvirket her.

Som sagt...gjør en avtale med verkstedet og ta det derfra. Det jeg opplever som mest påfallende her, er temperaturnåla som flagrer opp og ned. Ja, den vil kunne bevege seg opp og ned, men dersom det er en markant tendens, i den forstand at det er noe du registrerer som uvanlig, er det som er mest atypisk her. For all del, kanhende du har fått en ny, super-effektiv vannpumpe, men det koster lite å spørre mens verkstedsregninga fra siste besøk ennå er varm! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-05 10:11:59 +0200

Noen ganger blir frostvesken fylt for fort på og det danner seg luft lomme i kjølesystemet, noen biler har egne luftepunkter for dette men ikke alle har dette og da er det viktig å fylle på seint så alle hulrom får fylt seg opp. Har du ikke varme i varmeapparatet så har du sirkulasjons svikt. Tror kanskje ikke du bør kjøre bilen så mye da den kan gå varm og ødelegge topp pakningen din. Ring verksted og forhør deg hva de anbefaler det kan også være en feil her med montering eller at impeller på vannpumpen ikke sviver med som den skal. Du kan også skru av lokket til kjølevannsbeholderen og kjøre til motor er varm da avlaster man trykket og det blir lettere å kvitte seg med luft i systemet. Ha gjerne litt kjøleveske klar til å fylle på da nå plutselig du kan ha for lite kjølevæske.

Ps: Snakk med verksted uansett.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-05 13:20:39 +0200

Hei, og takk for kjapt svar Norulf!

Jeg gjorde som du foreslo og tok kontakt med verkstedet. Etter at han hadde fått servert samme forklaring som dere fikk her, pr. telefon konkluderte han veldig kjapt med at det var termostaten... Han spurte riktig nok om nivået på kjøleveska, og det var jo som sagt godt over maks og det utelukket luft i systemet. Og det gjør det vel. Men ikke snakk om noe annet. Ikke engang "kom innom så skal vi se på det" og heller ikke merkelig med nåla som varierte (Dette kan vel ha noe med pådrag å gjøre kanskje, jeg skal følge med på det på neste tur). Fikk istedenfor oppgitt at termostaten kom på ca. 1.000,- og at det tok en fem timer... Jeg dobbelt sjekket med Snapdrive og de ville ha 9.000,- tok ca. 3-5 timer. Jeg er små sjokkert og oppgitt, trodde da ikke at termostaten skulle sitte så vanskelig til hvis det da er den. Og da håper jeg virkelig at den ikke sitter slik til at den burde vært byttet samtidig med registerreima! For samme verksted lot bilen gå over intervallet, tiltross for at den var innom på service. Heldigvis oppdaget jeg det selv når bilen var gått ca. 35.000km. over. Han var rett nok en smule spak da jeg tok kontakt om det og unnskyldte med en god pris. Men tiltross for jovial type så har jeg flere ting jeg har vært skeptisk på der tidligere, så jeg regner meg egentlig ferdig med dette verkstedet og tar heller en tur innom et annet verksted istedenfor. Og skulle det ha sammenheng med registerreim-jobben så skal de heller få presentert regningen da. Men jeg sitter igjen med et par spm.: kan for eksempel for mye kjøleveske skape overtrykk i systemet som igjen påvirker siste rest av en sannsynligvis allerede sliten termostat?

Og er ikke denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=YVYvl... rett for min bil ved bytte av termostat? Bilen er som sagt vw passat 2012/2013 2l .tdi automat. Det ser jo i så fall rimelig greit ut på videoen, (til og med greit nok til at en novise som meg gjerne vil prøve) men da rimer i så fall ikke de oppgitte timene/prisene.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-05 14:01:24 +0200

updated 2021-02-05 14:05:30 +0200

Termostat er en svært holdbar innrettning og går aldri i stykker(nesten da) og er ikke som i gamle dager når man måtte ha en i hver lomme når man skulle på tur. Hvis problemet ditt kom etter at reim ble skiftet så er problemet her og ikke la deg mislede her. Det er nettop når det er høyt nivå på tanken at det er luft i systemet. Kjør opp i en bratt bakke slik at fronten står oppover og løsne lokket på kjølevanns tanken og start motoren nå skal eventuell luft unslippe både fra motor og varme apparatet men se til at motor er varm.

Vel din bil du gjør jo hva du vil men jeg hadde kviet meg lenge og vel for å betale 9000 kr.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-05 18:03:44 +0200

Triste geier med dette verkstedet, mer er det ikke å si om akkurat den biten. Det jeg leser, bekrefter også at det er lurt å følge med på viktige intervaller selv. Spesielt i disse tider der VAG har besluttet å fjerne serviceprogrammet fra bilens dokumentasjon, da må man både grave det frem og sørge for å ha oversikten! Spesielt viktig er dette om bilen ennå er under nybilgarantien, for selv merkeverkstedene gjør feil og glemmer ting som intervallet for oljeskift for DSG og Haldex!

Ellers merker jeg meg med glede at Kamerat K kommer med mange kloke ord her, jeg tenkte ærlig talt ikke på dette med lufting, det går jo helt automatisk når man gjør sånne ting sjæl, og jeg klarte rett og slett ikke å tenke tanken på at et autorisert verksted kunne glemme å lufte systemet etter jobben her!

Ellers er det kanhende ikke umulig å bytte termostat selv, på min gamle B5 var det piece of cake, men det er pinadø trangt om plassen i motorrommet på B6! 3-5 timer for en erfaren mekaniker indikerer at jeg nok ville sjekket meget grundig før jeg ga meg i kast med jobben selv, gjerne også skaffet meg en verkstedshåndbok ala Haynes og vurdert frem og tilbake. Opp gjennom åra har jeg forøvrig hatt mye glede av å snakke med mine kontakter ved de verkstedene jeg har brukt, det er veldig greit å slippe å finne opp kruttet flere ganger enn strengt nødvendig!

Ellers ville jeg prøvd å lufte systemet først, helt klart! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar