0

Hva er lurest av dekk på en 4x4

spurt 2021-02-04 19:11:09 +0100

anonym bruker

Anonym

Hvilke dekkdimensjoner burde unngås?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-04 21:03:02 +0100

Hei Det finnes egentlig ikke noe svar på dette da det er gummiblanding og mønster samt om det har eventuelt pigg eller er piggfritt som avgjør her. Noen hevder at et smalere dekk altså å gå ned en dimensjon på vinterdekk er virkningsfult men er nok bare synsing her for det samme har blitt sagt om sommer vs vinterdekk helt siden bil dekkene var smale som tereng sykkel dekk.

Mvh Kviasen.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-05 10:40:17 +0100

Som Kamerat K sier, det er ingen fasit her. Du sier heller ingenting om ditt kjøremønster og dine behov: dreier det seg om kjøring på seriøst vinterføre, snakker vi "vestlandsvinter" med en mix av bare veier og is, med litt snø og slaps innimellom, eller snakker vi ubrøyta vei inn til hytta på fjellet? Eller er du kanhende blant dem som har en jobb der du må være tilgjengelig H24/7 og kunne komme deg til jobben under alle slags forhold? Og ikke minst: har du en SUV, eller en ordinær bil?

Generelt vil jeg hevde at "tøffe" dimensjoner på felg og dekk er høl i hue, spesielt når vi snakker vinterdekk. Mest mulig standard dimensjoner gir deg best mulighet for å velge blant flere gode dekk. Overdreven lavprofil gir lavere marktrykk pr flate-enhet, det er dårlig karma enten vi snakker sommerdekk (vannplaning) eller vinterdekk (fremkommelihet). Ja, det er forsåvidt korrekt at det totale grepet blir bedre med større flate, for de som måtte kjøre på bane på tørr asfalt kan lavprofildekk med størst mulig "fotavtrykk" ha noe for seg. Men ellers? Da bør man tilstrebe et greit kompromiss. Siden det er vinter, forholder vi oss til vinteerdekk i det følgende!

Med vinterdekk er det sånn at et "passe stort" fotavtrykk, f.ex LITT lavprofil, kan gi noe bedre grep på is. Større flate gir lavere marktrykk ja, men relativt sett større flate gir samlet sett bedre grep. Mer komplisert er det ikke: om du først og fremst har isdekke der du kjører, ja da kan dette fungere helt greit, spesielt med piggfrie dekk. Bakdelen er at størrre flate og mindre marktrykk har en lei tendens til å "flyte" på snø og slaps, dvs at om du bor et sted der du har mye av den sorten, ja da velger du enten vanlig profil eller en dimensjon ned, begge deler gir bedre fremkommelighet og bedre styring på bilen under slike forhold. Har du ja takk, begge deler? Velg en mellomting!

Pigg eller ikke pigg avhenger i stor grad av hvor mye erfaring du har. Piggfrie dekk krever vesentlig større evne til å huske første hovedsetning: 60 km/t kan være VELDIG høy hastighet på vinterføre! Ja, med firehjulstrekk får du både vesentlig bedre stabilitet og bedre fremkommelighet, ja du kommer med letthet opp bakker du bare kan drømme om å komme opp med tohjulstrekk! Men du og du, når du skal NED bakken igjen, da oppdager du at du IKKE har bedre bremsekraft! Igjen, dette med å kjøpe dekk som passer til forholdene! Ja, jeg har kjørt piggfritt siden tidlig 90-tall, gode piggfrie er like gode eller bedre enn halvslitte piggdekk, men, det er et stort men: man må ha litt erfaring og vite å tilpasse farta etter forholdene, man bør kanhende ha kjetting i bagasjerommet for å komme trygt NED en bakke man aldri burde ha kjørt opp! Tro meg, jeg har prøvd det, og jeg hadde IKKE kjetting med! Det er utrolig hvor glatt det kan være, med ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar