0

Leasing eller lang nedbetaling ved nyere elbiler?

spurt 2021-02-03 11:21:30 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg vurderer å kjøpe VW ID4, Tesla Model Y eller en el-bil i samme klasse om 1 års tid (da lånet på nåværende bil går ut da). Med tanke på verditapet el-biler har over 6-8 år er jeg usikker på om jeg skal velge en leasing-avtale på 4-5 år eller en nedbetalingsplan på 6-8 år. Da tenker jeg null i innskudd.

Hva tror du lønner seg mest? Jeg har forstått det slik av bekjente at leasing er mye bedre enn det en gang var med tanke på sluttoppgjør?

Mvh

John

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-03 12:03:39 +0100

Nei, leasing er ikke "mye bedre" på noe som helst vis. Ta en titt på lokalene og dressene til de som driver med leasing, gjerne også regnskapstallene: de er IKKE i bransjen for å konkurrere med verken julenissen eller frelsesarmeen. Om det er noe som ser "greiere" ut, er det fordi kostnaden er flyttet til et annet sted i kjeden, når du leaser en bil, ja da sørger leasing-firmaet for å sikre seg at man dekker inn alle sine kostnader og litt til, pluss fortjeneste på toppen. Vær du sikker på at man ikke gjør noe som helst for å gjøre det "gunstigere" for deg som kunde!

Fordelen med leasing er at du har en viss forutsigbarhet, men du har ingen sikkerhet i forhold til at ikke den knapt nok synlige ripa i lakken vil komme på fakturaen når leasing-avtalen er over. Sånn er det bare. Når du låner hele kjøpesummen, slik du tydeligvis synes er "greit", ja da har du kontroll over finansieringskostnadene, men du har et usikkerhetsmoment mhp samlet nedskrivning. Sagt i klartekst: du vet ikke hva du får igjen for bilen ved det være seg innbytte eller privat salg i fremtiden. Hadde nær sagt, det skal ikke mer enn en liten pandemi til før det blir spennende.

The Bottom Line er at leasing og 100 % lånefinansiering på sett og vis er to sider av samme sak, forskjellen er at ved leasing betaler du litt mer for å "forsikre" deg mot risikoen ved svingninger i verdtiapet. Merk deg ordene "betaler" og "mer". Hva som er mest lønnsomt, vet du først i ettertid. Et annet risikomoment vil være styringsrenta i Norges Bank, alt kan skje innenfor et antall år, og vær du sikker, verken leasingfirmaer eller långivere generelt gir noe som helst ved dørene. Vil du gardere deg mot f.ex renteforhøyelse, bør du ha en avtale der du f.ex kan betale inn restlånet på en måte som gjør at du slipper å måtte betale høyere rente ut lånets løpetid.

Du legger imdlertid til en forutsetning til: ved leasing legger du opp til en vesentlig kortere neskrivningstid. En bil vil normalt sett tape seg mest i verdi de første to-tre årene. Det innebærer at du vil sitte igjen med regninga for et relativt sett større verditap målt i kroner og øre pr år du disponerer bilen, enn om du låner pengene og beholder bilen like lenge som nedbetalingsplanen tilsier. Jeg legger her til grunn at du snakker om å beholde elbilen i 5-8 år, ikke selge den etter si 4 år og fortsette å betale ned på lånet i dobbelt så mange år.

Det som gjør meg noe betenkt, er at du fokuserer relativt sterkt på hva som lønner seg av to alternativer som egentlig er som å velge mellom pest og kolera. Jeg tenker på at vi snakker om en relativt kostbar bil, der finansieringskostnadene sammen med løpende utgifter vil binde opp en betydelig del av din inntekt i årene fremover. Kanhende det beste ville være å ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar