Strømforbruket knyttet til din kjære Webasto er primært knyttet til drivstoffpumpa og vifta. Det re altså ikke et megastort forbruk, men det er helt korrekt at strømmen kommer et sted fra, for alle praktiske hensyn bilens 12-volt batteri. På like linje med alt annet som tapper strøm ut fra batteriet, må dette kompenseres for ved å lade batteriet. Dette vil bilens styringsystemer sørge for ved å la bensinmotoren gjøre jobben og få generatoren til å svirre tilstrekkelig lenge til at målt batterispenning formidler til styringsystemet at batteriet igjen er fyllt opp. Helt "fyllt opp" er det nødvendigvis ikke, dette går primært på spenningsnivåer, men det vil normalt sett få nok strøm til at du ikke trenger å bekymre deg. På samme vis sørger systemet for at hybrid-batteriet blir ladet opp, og som du sikkerht har observert, du vil ikke kunne tappe batteriet helt ut ved å kjøre i rent elektrisk modus. Styringsystemet vil sørge for at bensinmotoren starter før batteriet buler inn.
Om bilens reguleringselektronikk er korrekt designet vil du altså ikke kunne tappe verken 12 volt batteriet eller hybridbatteriet under en gitt grense uten at motoren starter og sørger for at du ikke plutsleig står der uten strøm. Det er iallefall teorien....i praksis kan du nok klare å sette deg sjæl i en dårlig situasjon om du f.ex starter webastoen gjentatte ganger uten å kjøre den dagen. Men også her har VW tenkt litt for deg: Webastoen vil ikke fyre i gang om 12 volt batteriet har for lav spenning. Det skal iallefall fungere sånn....men NB NB NB, f.ex streng kulde kan redusere kapasiteten ytterligere, i en slik grad at du ikke får start på bilen dagen etter. Dette er ikke noe nytt, ei heller noe spesielt for biler med Webasto. Det "nye" er at vi har noe mer sinnrikt designet reguleringselektronikk, men vår gode venn MacMurphy er fremdeles med på laget!
Nå vil jo uansett bensinmotoren måtte gå innimellom for å gi varme i disse kuldetider, så den har ikke helt og holdent ferie! Hvorvidt Webastoen også er satt opp slik at den bidrar under kjøring på din bil, er jeg usikker på, dette vil du kunne finne mer om i bilens instruksjonsbok, sjekk eventuelt oppsettet for webastoen på skjermen i midtkonsollen. Jeg har en TDI med webasto, der kan jeg definere at Webastoen skal gi tlleggsvarme når temperaturen ligger lavere enn et gitt antall grader. Men på min bil går jo dieselmotoren hele tiden, med din hybrid vil det bli mye av/på for en stakkars Webasto om den skal skvette ut og inn hver gang motoren starter og stopper.