Først og fremst: det kom et viktig generasjonskifte høsten 2013, eller som du forsåvidt antyder, FØR OG ETTER "2014-modell". Den korte versjonen er at den NYE generasjonen Octavia er vesentlig bedre på alle punkter, bla får du nyere generasjon motor, vesentlig høyere passivt og aktivt sikkerhetsnivå, nye assistentsystemer og ikke minst: Haldex 5. Tidligere Octavia hadde Haldex 4, Haldex 5 er vesentlig bedre. Og Haldex...det er betegnelsen på firehjulstrekket her.
200.000 km er normalt sett problemfritt, men det forutsetter to ting: et normalt godt serviceregime, gjerne også understellsbehandling. Gitt ditt kompetansnivå mhp bil vil jeg si at NAF-test, gjerne full test, er noe som SKAL foreligge FØR FØR FØR du i det hele tatt tenker på å signere kjøpekontrakten. Om du må splitte regningen med selger, so be it, det dreier seg om å avdekke feil og mangler FØR kjøpekontrakten undertegnes, da er alt så meget ryddigere, da er det så meget enklere å få rettte opp i ting og tang. At jeg sier NAF-test er dels fordi NAF er en nøytral, objektiv tredjepart her, dels fordi det er en vel dokumentert, grundig sjekk av bilen. Ja, enkelte forhandlere har egne "tilstandsrapporter", men du skal vite hva det dreier seg om for å avgjøre om det bare er et tippetegn-kryss skjema som ikke er verdt papiret det er skrevet på, eller om det er god sort. Er du i det minste tvil, forlang NAF-test eller gå videre til neste selger.
Sagt i klartekst: det er bilens faktiske stand som betyr noe, ikke tallet i kilometertelleren. Jeg har selv overtatt biler som er kjørt både 2 og 300.000 opp gjennom årene, og kjørt dem videre til både 4 og 500.000 uten nevneverdige problemer. I det hele tatt: er bilen i grei stand når man overtar den, og man tar normalt godt vare på den videre, får man det igjen i form av et problemfritt bilhold.
Mhp Scout eller vanlig Octavia er det bop-bop, om du ikke trenger maks bakkeklaring holder det normalt sett med en "vanlig" Octavia. Scout koster llitt mer, og er etter mitt hode ikke verdt det, spesielt kke som her, der Scouten er FORRIGE generasjon og bensineren den NYESTE generajsonen....bensineren er KLART BEST her!
Det viktigste er gode vinterdekk, min favoritt for seriløse vinterforhold er Nokian Hakkepellita. Diesel eller bensin? Min favoritt er diesel, det gir høyere komfort, bedre totaløkonomi. Men, det er et men her: med diesel må du være innstillt på å kjøre på momentet. Du kjører IKKE en diesel som en benziner ustraffet! En benziner på sin side må du jakte turtall for at du skal ha tilgjengelig kraft når du trenger det. Smaken er som baken, 2.0 TSI er mer enn grei nok for de fleste, om du primært har kjørt bensinbiler tidligere, er det et helt greit alternativ.
Likeledes er automat eller manuell en smaksak. Med diesel går det helt greit uten automat, med benziner er automat greit å ha. Jeg ville vel valgt automat i dag ... (more)