Som Kamerat K sier, det er dårlig karma å tukle med bilens styringsystem. Uansett hvor "like" motorene måtte være utenpå, det kan være flere kritiske forskjeller når man begynner å sjekke!!!
Når det gjelder 2.0 TDI spesifikt, vil enhver som har et minimum av kunnskap om motorer generelt og tar en titt en titt på sprengskisser av motoren rimelig kjapt innse at det er idioti å tukle med denne motoren. Den som tviler, bør stille seg et enkelt spørsmål: hvem kan man ha best tillitt til i forhold til hva denne motoren tåler? Utviklingsavdelingen hos verdens største bilprodusent...eller en tulling som står og lover gull og grunne skoger for en 5000-kroners tukling med bilens styringsystemer? Enhver "tukling" har konsekvenser for hele gullrekka, fra motorens varmehushold til drivleddene! Det burde være rimelig innlysende at her er det mye dyrt som kan gå i støkker, det vanligste...og billigste....er clutchen i DSG-kassa.
Uahvengig av hva som måtte gå i stykker, slik tukling øker uvegerlig belastningen over hele drivlinja, det er faktisk ikke slik at man kan få en hel stall av hestekrefter "kjapt, trygt og billig". Ja, kanhende det går "kjapt", men det er verken trygt eller billigi det lange løp! Fort gjort å glemme, men det gjør også noe med bruktprisen! Ddet er flere enn meg og Kamerat K som ser en bil som er "tuklet" med som fullstendig uaktuell. "Bare" å reversere når man skal selge bilen? Glem det, dels er det sånn at enhver endring av denne sorten SKAL meldes til forsikringselskapet hhv Biltilsynet. Dernest er det - avhengig av hvordan det "tukles" og hvilken bil det er snakk om - mulig å avdekke slik tukling. Da sitter du plutselig med skjegget i den berømte postkassa!
The Bottom Line er at du sannsynligvis i alt det vesentligste kjører innenfor Norges grenser. Sist jeg sjekka, lå Norge fremdeles på nest øverste plass på den gjeve lista over nasjoner som har LAVEST gjennomsnittshastighet i det offentlige veinettet. Om du ikke har "nok" med en 2.0 TDI her hjemme, vel, da vil jeg jo hevde at problemet ikke stikker i bilen, men et sted inne i hodet. Da vil det være en vesentlig bedre løsning å bytte ut Skodaen med en mer "passende" bil, si f.ex En Dodge Challenger av den nye sorten, er det ikke "Hellcat" de caller den? 7-800 hk eller noe sånt, kanhende det er "nok" for deg? Fortsatt vil du jo dasse rundt i 60-70 på E39 sammen med oss andre, men kanhende det føles bedre?
For min del har jeg kjørt en liten VW med nettopp 2.0 TDI noen år, med de samme "daffe" 150 hestekreftene. Med firehjulstrekket får jeg nok traction til å blåse fletta av Golf 6 GTI om jeg måtte ønske det, opp til 100 er aksellerasjonen mer enn nok til å holde følge med trafikken, også når jeg innimellom har kjørt noen tusen kilometer i nasjoner med et helt annet tempo i trafikken. I hastigheter over 100? Da er ... (more)