0

Skifte av EGR-ventil

spurt 2021-02-02 09:14:46 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny Jeg har en Golf stasjonsvogn 2011 modell som er kjørt ca 145 000 km. Før 5 års garantien gikk ut måtte de skifte eksoskjøleren, mellom 3 og 4 år tror jeg. Den hadde vel da gått rundt 60 000 km. Spurte da om dette var en vanlig reparasjon etter så kort tid men det kunne de ikke svare på, trodde ikke, vanskelig å si, osv, osv De hadde selvsagt ingen statistikk å avsløre. Nå er bilen igjen på verksted for å skifte denne innretningen som kjøler uforbrent eksos inn til ny forbrenning. En helt utrolig oppfinnelse for renere luft som selvsagt koster bileieren en god del penger ca 20 000,- er jeg forespeilet. Disse kostnadene er det neppe noen bilkjøper som blir advart mot. Er dette en vanlig måte å redusere utslippene på hos alle dieselbilprodusenter. Finnes det tiltak som kan forlenge levetiden på denne innretningen ? Har fått anbefalingen om å ta noen langturer for å kjøre motoren skikkelig varm. Det er vel skikkelig fornuftig når man ellers skal skifte gir ved 1000 o/min på småkjøring for å kjøre økonomisk. Hvor er logikken? Det ligger jo ingen økonomisk fordel for bileieren her i det hele tatt.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-02 19:21:53 +0100

updated 2021-02-02 19:28:01 +0100

Hei 20000 var nå en drabelig høy pris for en egr ventil. Levetid varierer veldig som verkstedet sier og kommer an på er nok like godt svar som noe annet. Statestikk føres nok ikke her og går nok mere på hukommelsen til verksmesteren om hvor mange som kommer med samme problem. Ja er nok den metoden som ble brukt for å kontrollere avgasser og ved å tilbakeføre eksos så senkes forbrennings temperaturen og reduserer utslipp av nitrøse gasser eller nox. De tidlige forsøk med egr skapte endel problemer med tette ventiler og og en tykk svart guffe i hele innsug systemet og etterhvert redusert effekt og tilslutt havari med brente ventiler og stempel topper. Ja vi kan gjøre tiltak selv, først og fremst minst mulig tomgangskjøring og montering av motorvarmer eller parkere i oppvarmet garasje men obs parkerer man hele vinteren i oppvarmet garasje blir også saltet fra veiene stadig mere agresivt ved økende temperatur så vær forsiktig med dette. Ellers har bilfabrikantene stadig utviklet dette systemet så eksos som sirkuleres er renere, mengden kontrolleres bedre og egr kjøleren kontrolleres også ang temperatur så utviklingen går fremover her også. Biler selges med oppgitt forbruk og utslipp så bilfabrikantenede tenker nok ikke så mye på deg og meg og vår kjørestil. Snarere gikk noen av bil fabrikantene ganske langt med å manipulere dette ved å ommprogrammere elektronikken når det ble stukket inn en test sonde i eksosen.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger