Ja, som Kamerat K er inne på, Octavia med Haldex 5 er en suveren bil for seriøse vinterforhold. Jeg har rett nok ikke Octavia selv, men jeg kjører Golf stasjonsvogn med samme sorten firehjulstrekk og Nokian Hakkapelllita piggfrie vinterdekk. Forleden kjørte jeg opp en ikke altfor lang, men veldig råtten bakke på klonk is med smeltevann på toppen...no problemas whatsoever. Nå sier du ikke noe om hvilke dekk du har på din bil, ei heller hvilke forhold som er tilstede når du blir "skuffet" over bilen din, men dersom du stoppes av 20 cm snø eller litt is, da har du enten feil dekk eller et par ting å lære om å kjøre under krevende forhold. Uavhengig av hva årsaken måtte være her, om du ikke kommer frem med en Octavia, ja da bør du la bilen stå til det er brøyta eller våren kommer.
Subaru eller LC.? Jeg har kjørt begge som tjenestebiler, pr definisjon utrykningskjøretøyer, og ja, begge har et greit firehjulstrekk, men det er ikke noe "bedre" enn Haldex 5 gitt at man kjører med vett og holder seg sånn nogenlunde på veien. Ja, Landcruiser er tøffere om man må kjøre på steder der det ikke er brøyta, en LC har både vekt og tilstrekkelig bakkeklaring nok til å håndtere krevende forhold, med et meget, meget viktig forbehold: du må frem med kjetting! Om du ikke legger på kjetting, på alle hjula! Med en såvidt tung bil på f.ex en smal anleggsvei på vei opp til en fjelltoppstasjon, ja da er utsiktene til å komme helskinnet opp og ned uten kjetting lik null!
Jeg vil våge den påstand at gitt normal snø, altså snø som ikke er frosset eller på annen måte hardpakka, skal det mye til for å stoppe en Octavia, igjen forutsatt gode dekk. Om man skal gi seg i kast med en ubrøyta anleggsvei eller tilsvarende? Frem med kjetting, verre er det ikke! Gjerne piggkjetting av den gamle sorten om du får plass, i yngre år kjørte jeg firkant-Laddiser, ja, jeg hadde datidens beste dekk, men med f.ex 120 km med ubrøyta sørlandske å forsere for å komme hjem, ja da var kjetting tingen! Lada 1600 hadde forøvrig bakhjulsdrift, noe høyere bakkeklaring enn Skoda Octavia, litt kortere, men omtrent like korte overheng foran og bak. 30 cm nysnø var problemfritt, over kortere strekninger kjørte jeg mang en gang tvers mellom snøfonner på godt over halvmeteren, det er noe eget når snøen spruter over bilen der du kjører :-)
THE BOTTOM LINE er at den eneste bilen du nok blir "fornøyd" med, uansett om det måtte være kjørestilen, dekka eller rett og slett at du har ubendig lyst på en annen bil, er Land Rover. Kamerat K anbefaler Discovery, det er en bil med hele gullrekka med løsninger som gjør at det ikke finnes den hindring (ut over svære steiner og så videre) som stopper bilen. Ja, det koster å være kar, og en Land Rover krever at du blir en ekte entusiast ... (more)