0

trenger hjelp til å finne en driftssikker høy traktor med ordentlig 4x4

spurt 2021-02-02 08:54:00 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Kanskje du kan hjelpe meg. Jeg er først og fremst ikke så opptatt av utsende på bilen, heller ikke interiøret. Det jeg er veldig opptatt av hva som er under bilen. Jeg har en veldig stygg og lei utkjørsel og hytte i Eggedal som tidvis ikke blir brøytet når vi skal opp.

vi er en familie på 4 + hund. Bagasje og mat skal også være med. Jeg ønsker meg en høy bil, med 4x4 (+lav serie, helst diff)og plass til mye bagasje. Bilen må være driftssikker uten sjokk regninger fra verkstedet og helst rimelig å kjøre med.

Jeg kjører i dag en Skoda Octavia 4x4 diesel 2015 modell. Veldig skuffet over 4x4 systemet på bilene. Når det blir glatt og bratt eller dyp snø som 20 cm med bakke, så stopper bilen min. Dette er ekstremt irriterende å ikke komme seg frem.

Har kikket på masse biler og jeg blir ikke enig med meg selv. for å nevne noen biler innenfor prisklasse 300.000 til -/+ 400.000

Toyota landcruiser Toyota Hilux Subaru Forester Jeep Wrangler Chevrolet Tahoe Mercedes Gelenderwagon

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-02 11:48:08 +0200

updated 2021-02-02 14:38:29 +0200

Hei Skoda anno 2015 har haldex 5 og er et bra firehjulsdrift system likeså er Skoda Octavia en bra bil og er det noe de kan i Tsjekkia så er det å bygge bil men virker som at du trenger en bil med høyere bakkeklaring. Flere av de du nevner har jo sine styrker og svakheter men LC utmerker seg nok som favoritten her ihvertfall av de du nevner. Jeg klarer ikke å holde meg for å nevne Land Rover Discovery uansett om jeg får deng av Norulf :-) , her kan du heve hele understellet i offroad mode, koble inn lavserie og sette bilen i snow modus og hvis den samtidig er utstyrt med elektrisk sperre bak kobles denne inn, hjelper ikke dette heller må du ha noe som går på belter. Jeg kjørte opp den lokale slalom bakkens bratteste del uten hjulspinn i dette oppsettet men stiller jo på like mange knapper som en pilot på en Boeing 747 før take off. For å ha nevnt det så er Discovery 4 en bedre og mere holdbar bil enn en Discovery 1,2 og 3 men det koster å være kar det kan jeg bekrefte som har både en Discovery 3 2005 og en Discovery 4 2012 og som attpåtil drømmer om en Discovery 5 når prisene en gang i fremtiden kommer på mitt nivå ikke fordi jeg ikke kan ta meg råd men ønsker heller at noen andre tar den første halvmillionen i tap for å si det sånn.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-02 18:18:21 +0200

Ja, som Kamerat K er inne på, Octavia med Haldex 5 er en suveren bil for seriøse vinterforhold. Jeg har rett nok ikke Octavia selv, men jeg kjører Golf stasjonsvogn med samme sorten firehjulstrekk og Nokian Hakkapelllita piggfrie vinterdekk. Forleden kjørte jeg opp en ikke altfor lang, men veldig råtten bakke på klonk is med smeltevann på toppen...no problemas whatsoever. Nå sier du ikke noe om hvilke dekk du har på din bil, ei heller hvilke forhold som er tilstede når du blir "skuffet" over bilen din, men dersom du stoppes av 20 cm snø eller litt is, da har du enten feil dekk eller et par ting å lære om å kjøre under krevende forhold. Uavhengig av hva årsaken måtte være her, om du ikke kommer frem med en Octavia, ja da bør du la bilen stå til det er brøyta eller våren kommer.

Subaru eller LC.? Jeg har kjørt begge som tjenestebiler, pr definisjon utrykningskjøretøyer, og ja, begge har et greit firehjulstrekk, men det er ikke noe "bedre" enn Haldex 5 gitt at man kjører med vett og holder seg sånn nogenlunde på veien. Ja, Landcruiser er tøffere om man må kjøre på steder der det ikke er brøyta, en LC har både vekt og tilstrekkelig bakkeklaring nok til å håndtere krevende forhold, med et meget, meget viktig forbehold: du må frem med kjetting! Om du ikke legger på kjetting, på alle hjula! Med en såvidt tung bil på f.ex en smal anleggsvei på vei opp til en fjelltoppstasjon, ja da er utsiktene til å komme helskinnet opp og ned uten kjetting lik null!

Jeg vil våge den påstand at gitt normal snø, altså snø som ikke er frosset eller på annen måte hardpakka, skal det mye til for å stoppe en Octavia, igjen forutsatt gode dekk. Om man skal gi seg i kast med en ubrøyta anleggsvei eller tilsvarende? Frem med kjetting, verre er det ikke! Gjerne piggkjetting av den gamle sorten om du får plass, i yngre år kjørte jeg firkant-Laddiser, ja, jeg hadde datidens beste dekk, men med f.ex 120 km med ubrøyta sørlandske å forsere for å komme hjem, ja da var kjetting tingen! Lada 1600 hadde forøvrig bakhjulsdrift, noe høyere bakkeklaring enn Skoda Octavia, litt kortere, men omtrent like korte overheng foran og bak. 30 cm nysnø var problemfritt, over kortere strekninger kjørte jeg mang en gang tvers mellom snøfonner på godt over halvmeteren, det er noe eget når snøen spruter over bilen der du kjører :-)

THE BOTTOM LINE er at den eneste bilen du nok blir "fornøyd" med, uansett om det måtte være kjørestilen, dekka eller rett og slett at du har ubendig lyst på en annen bil, er Land Rover. Kamerat K anbefaler Discovery, det er en bil med hele gullrekka med løsninger som gjør at det ikke finnes den hindring (ut over svære steiner og så videre) som stopper bilen. Ja, det koster å være kar, og en Land Rover krever at du blir en ekte entusiast ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar