Det ser ut som du snubler litt i desimalene her, 0.8 liter pr 100 km tilsier at din kjære BMW, som såvidt jeg forstår er en ladbar hybrid, har et gjeldende siffer (et deseimal mer) enn det som er vanlig i kjørecomputere. Du mener formodentlig et forbruk som varierer mellom 0.8 og 2.2 liter på mila, eller 8-22 liter pr 100 km.
Og nei, du har nok ikke sett på "feil skjerm", men du har sett på momentanforbruk, kall det gjerne et "øyeblikksbilde" av forbruket der og da. Dette oppdateres med svært korte tidsintervaller, og kan utmerket godt variere slik du beskriver det her. Du sier ingen ting om årsaken til at hybrid-batteriet gikk "tomt", om du har kjørt på en modus som innebærer at du kjører mest mulig på strøm (da går bensinmotoren primært for å gi deg varme i bilen), vil jo bensinmotoren før eller siden "ta over" som du utrykker det, og da må den i tillegg til fremdrift, sørge for å gi nok kraft til å lade opp hybridbatteriet også! Da får du et forbruk som "skyrocketing", det går altså like lukt til himmels!
Sagt på en annen måte: det er IKKE noen "free lunch" her! Den kloke velger en kjøremodus der bilen går i vanlig hybridmodus, dette gir best balanse og optimalt forbruk. Kall det gjerne lavest mulig forbruk sett ut fra en helhetsvurdering. Om hybridbatteriet som du sier, går "tomt" av andre årsaker? Vel, du sier ikke noe fra eller til om forløpet her, men The Bottom Line er at hybride drivlinjer faktisk ikke er så "lønnsomme" som fansen vil ha det til, speseilt ikke ved et kjøremønster med mye langkjøring eller som du nevner, sprengkulde. Den enkle løsningen for deg er å la bilen ordne seg sjæl, altså kjøre i vanlig hybroidmodus, og ellers ta en titt i instruksjonsboka der du finner de forskjellige modusene for forbrukspresentasjonen i kjørecomputeren. Tipper du har den du har sett på....momentanforbruk....dernest gjennomsnittsforbruk over et gitt antall mil.....gjerne også "fra siste fylling" og en langstidsmåling, si noen tusen kilometer.
Avhengig av kjøremønster vil du der kunne finne typisk et sted mellom 0.8 og si 1.2 på en såvidt tung bil med bensinmotor. Men igjen....det avhenger VELDIG mye av kjøremønster, kjørestil og så videre....f.ex kulde og slaps/snø, gjerne kombinert med mye småkjøring, driver forbruket like lukt til himmels. Jeg ville unngått "rent elektrisk" modus på vinteren, motoren må jo så alikevel gå for å gi deg varme, men på sommerttid kan "rent" elektrisk" absolutt ha noe for seg ved småkjøring. Lykke til!