0

Varmeanlegget

spurt 2021-01-31 09:38:38 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei.

Kan vi få svar, en gang for alle (så godt forklart som mulig) på 1000kr spørsmålet: Blir bilen fortere varm (dvs tinte ruter og varme inne i bilen) i vinterkulda ved å slå på full varme, eller lav varme? Jeg og min kone prøver å finne svar på dette nå, og vi har 2 forskjellige oppfatninger av svaret. Jeg mener lav varme vil være mest hensiktsmessig, først, fordi kjølevæska må oppvarmen osv.. Min koner mener derimot at full varme vil funke best, og at nyere biler vil ha en annen teknikk for oppvarming kontra eldre bilder hva gjelder opptining.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-31 10:21:48 +0100

updated 2021-01-31 10:25:43 +0100

Hei Er nok ikke helt slik at et svar blir helt riktig det er en kombinasjon her. Motor deler ikke med seg av overskuddsvarme før den har tatt vare på sine egne behov så høy eller lav viftehastighet eller å stille opp på max temp gir ikke fortere varme. Viftemotor gir litt varme fra seg så max hastighet her gir mer restvarme i viftekanalen og hjelper nok litt men så blåses det samtidig mere kald luft inn så efekten her blir egentlig imgenting av. Så er vi over på at nyere biler har andre løsninger og det er helt riktig, mange nyere biler har et elektrisk varme element i viftekanalen til frontruten for raskt å avtine frontrute og gir en umiddelbar effekt uten å vente på overskuddsvarme fra motor denne varmen kommer selvfølgelig resten av coupeen tilgode. Må nok la kona kona di gå seirende ut av denne da det er hun som nevner det med annen oppvarmings teknikk enn på eldre biler ellers var det dødt løp.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-31 15:24:19 +0100

Yes, full varme og litt fres på vifta med all luft opp mot ruta....fortrinnsvis med knappen for "resirkulasjon" trøkkt inn gjør susen her. Men vær ops, når og hvis det begynner å danne seg dugg på innsiden av ruta, er det på tide å koble ut "resirk"! Vær ellers ops på dysene som skal holde siderutene isfrie, mange som stenger disse og glemmer ut hvorfor de er der!

Ellers er det smart å la AC-knappen stå inne hele året, det bidrar også til å holde duggen unna bilens vinduer. En helt annen ting som er verdt å nevne at med en dieselbrenner er det egentlig ikke noe poeng i å la motoren stå og gå på tomgang for å få varme i bilen, det er så lite spillvarme at det kan gå både vinter og vår før det blir varme av betydning. Den enkle løsningen her er is-skrapa, eventuelt kroppstemperert vann på en hagesprøyte, og komme i gang med å kjøre snarest mulig. Med benzinere er det annerledes, men også der er det jo mange gode grunner til at man ikke bør bruke "tomgangs-metoden!. Jeg må ellers klappe for en klok og forstandig kone, slike koner skal man ta godt vare på!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-01-31 09:38:38 +0100

Sett: 194 ganger

Sist oppdatert: Jan 31 '21

Antall visninger