0

Godt bilkjøp? Wolksvagen golf 2.0 tdi 4-motion

spurt 2021-01-30 16:17:32 +0200

updated 2021-01-30 16:55:29 +0200

Hei, Etter mange timer på nett, og lesing blant annet her inne lurer jeg på å kjøpe en 2018-modell golf 2.0 tdi 4.motion. Selges fra merkeforhandler med garanti og tilstandsrapport. Ser ok ut. Saken er at jeg trenger å bytte ut min toyota yaris hybrid (2014-modell) til noe som er tryggere å kjøre til fjells med. Yarisen føles ikke ut som den gjør jobben langs mørk og vinterlig E16 og fjellovergangen jeg må kjøre. Svingene oppover denne fjellovergangen gjør at jeg sitter med hjertet i halsgropen hver gang jeg kjører med yarisen. Har vurdert alt i fra subaruer, til elbiler, til rav, til countryman, mazda cx 3 / 5 / 30, osv. osv. Men - altså, nå vurderer jeg en pent brukt golf med automat og 4 motion. Er ikke mange av den slags til salgs, så må nok tenke raskt. Men kan dette bli et godt og trygt kjøp? Kjører ellers ikke i bomringer til daglig, og bor i en mindre by med korte avstander i jobb-sammenheng. Kjøring til og fra (og litt i jobb) butikk, trening osv. Og lang-kjøring noen ganger i måneden (ca. 30 mil til hytta). Hva slags 4-hulstrekksystem er det som sitter i denne golfen - er det Haldex 5 (det har jeg jo skjønt er bra)? Automat og 4-hjulstrekk er på ønskelista. Pluss driftssikkerhet og greit / ok forbruk. Vil det være dumt av meg å kjøpe diesel når jeg kjører en god del smått i byen? Finner ingen golf-bensinere med automat og 4x4 til salgs.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-30 17:39:17 +0200

Golf med det oppsettet du nevner, er vesentlig bedre enn de andre du nevner, og en helt annen verden enn din ellers gode Yaris. Som du er inne på, Haldex 5 er god sort, med 10 % trekk-kraft på bakhjulene hele tiden, og ellers et firehjulstrekk som hos VW er designet nettopp for å gi økt stabilitet under alle forhold. Sjekk gjerne Youtube, der er det flere videoer som tar for seg nettopp Golf 7 og Haldex 5. Dette med fremkommelighet får du på mange vis på kjøpet, de virkelige fordelene, med økt stabilitet og slutt på alt som heter hjulspinn (en 2.0 TDI har mer enn nok moment til at det virkelig gir mening med firehjulstrekk, ESP/antispinn er ikke nok til at f.ex forhjulstrekkeren GTD ikke spinner og/eller foretar seg mye rart om du drar på litt for heftig)

Legg til at firehjulstrekket også gir snaue 100 kilo bak på bilen, det gir nær optimal vektfordeling. Ja, jeg har selv Golf 7 stasjonsvogn med Haldex 5, hadde egentlig bestillinga på en CC med firehjulstrekk mv klar, men så gikk jeg hen og prøvekjørte Golf 7 som kom på denne tiden. Rett nok en grundig prøvekjøring, men CC ble lagt på hylla, Golf 7 er så harmonisk, så god på alle punkter at man kjører med et evig smil som kun stoppes av ørene. Like god ved krevende vinterforhold som på noe som minner om veier i russisk Karelia, i tillegg er det en ekstremt stabil bil i et tempo som langt overstiger det vi er vant til her hjemmme på berget. Tro meg, den oppgitte toppfarten er absolutt reell, i tillegg er 2.0 TDI rask nok til å gi Golf 6 GTI åndenød.

Bare så det er sagt: nei, jeg kjører ikke "aktivt", jeg er over gjennomsnittet opptatt av å kjøre jevnt og trutt, og ikke minst, sikkert. Videre er jeg er opptatt av komfort på langkjøring - jeg er av dem som opplever 1000 km som en grei dagsetapppe. Adaptiv cruisekontroll, filholder, krefter i overflod, god støydempning, svært lite vindstøy og ikke minst - gode seter som passer de av oss som er litt større enn de syv små dverger - alt dette får du med Golf 7. Nei, en 2.0 TDI er ikke for de som går rundt og innbiller seg at det å jage turtall er meningen med livet. Men for de som har lært seg, eller er villige til å legge om kjørestilen, til å kjøre på momentet, ja da er det en god opplevelse. Ved norske fartsgrenser går bilen knapt nok på tomgang, trenger jeg si mer? Jeg har rett nok kun manuell kasse, men det er ikke et problem: på flatmark trekker bilen rent fra 1000 o/min.

Dette med bakkeklaring er forøvrig litt spesielt: du får den vanlige stasjonsvogna og den vanlige 5-dørs kombien med 2 cm ekstra bakkeklaring. Jeg har denne opsjonen, med korte overheng foran og bak skal det mye til før jeg noensinne får behov for mer ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar