0

Gjenganger slitedeler/feil

spurt 2021-01-28 10:34:41 +0100

anonym bruker

Anonym

De fleste eldre biler som har trilla noen kilometer har ofte noen småfeil eller slitedeler begynner å takke for seg. Men hva er vanligste slitedeler hos de fleste merker etter 7-10 år på veien og etter 200 000 km++?

Har ofte fått høre at elektronikken er noe man bør sjekke, men er det så utbredt som noen gir uttrykk for? Min personlige erfaring er at det ikke nødvendigvis er så enkelt å sjekke dette når du står der og skal prøvekjøre/kjøpe en grei bruktbil?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-28 15:02:05 +0100

updated 2021-01-29 05:18:16 +0100

Hei Foruten bremser som jo er en gjenganger kommer nå bærebruer og foringer, hjul lagere, clutch og svinghjul, dynamo er ikke uvanlig og diverse drivaksel mansjetter og andre mansjetter kan begynne å sprekke opp. Støtdempere og fjærer kan lett begynne og takke for seg rundt 200000 km og rust er gjerne årsaken til det, fjærene knekker som Soletti sticks hvis Norulfs rustmarker får gnage en stund på stålet her og støtdempere tømmes for olje straks stempelet får rust angrep. Eksos kan ha rustet eller tæret bort og alle kule ledd kan ha begynt å få en del slitasje. Det med elektronikke er ikke så farlig her kan man ikke gjøre annet enn å sjekke varsel lamper og se til at alt fungerer så som dørlåser, vindusheiser, setevarmere(gjenganger) bagasje åpnere osv. Test det du kan og har tid til i henhold til årstid og gir systemene ikke feilkoder så er de trolig i orden.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-28 15:30:30 +0100

Både ja og nei, en bil som er passa sånn nogenlunde på vil ikke ha verken flere "feil og mangler" eller deler som er kaputt gewesen sein etter si 500.000 kilometer enn en "nybil" med 100.000 kilometer på kilometertelleren....ofte tvert om...mange gir beng i service og vedlikehold og innbiller seg at de "sparer" på å bytte bil ofte og skyver regningen for manglende påpass videre til nestemann.

Når det gjelder "vanlige" slitedeler varierer det fra bil til bil. Snakker vi diesel, er det f.ex ytterst sjelden at eksosanlegget går til Jesus. Benzinere er a complete different matter her! Min erfaringer opp gjennom åra er at det først og fremst er støtdempere og bremseklosser som må skiftes underveis, mens slike ting som clutch og dynamo, starter, vannpumpe, just name it, kan holde nærmest forever. Ja, det hender at lagringer, børster, diodebroer går i en dynamo, og i dag bytter vi likegodt hele duppeditten, før skifta vi den tingen som gikk i støkker. Men typisk holder slike deler både 3 og 400.000 før noe som helst går i støkker!

Lenkarmer, drivledd er også ting som kan holde en stund, men som vi alle har erfart: kjøremønster og ikke minst kjørestil har stor betydning her: jeg har selv kjørt en bil som ble beskrevet som "bruktbilen fra helvete" snaue 500' uten nevneverdige problemer, mens barnebarnet til en god venn klarte å kjøre i støkker deler for flerfoldige tusen første kvelden han hadde en tilsvarende bil mellom hendene. Det er så enkelt som at det finnes idioter blant oss som innbiler seg at "aktiv kjøring" er det eneste saliggjørende! En annen "høydare" for å redusere levetiden for hele drivlinjen, fra de kritiske delene i motoren og like frem til drivleddene, er tukling med motorens styringsystem: det noen ynder å kalle "chip-tuning", "optimalisering" og gud vet hva! Selges med fagre løfter og påstander om at det er "helt trygt"! Vel...det er altså IKKE sant!

"Elektronikk"? Vel, en bil er jo ikke akkurat et ideelt miljø for verken elektronikk eller elektriske fiksfakserier. Ta f.ex elektriske vindusheier, både mekanikken og den tildels begrensede "elektronikken" som skal drive moroa sitter utsatt til for kondens mv.. Det samme med dørlåser, og som vi vet, enkelte produksjonserier, enkelte bilmodeller, har hatt svakheter ifht både "kapsling" av disse tingene, eller f.ex dårlige connectorer. Men sånt er faktisk noe som kan rettes opp underveis, enten av eieren selv der hjemme i garasjen, eller av fabrikanten/verkstedet. Jeg ser på slikt som barnesykdommer, kall det gjerne utfordringer, slikt løser vi på strak arm! Igjen...passe på bilen!

Om du tenker på mer komplekse kretser? Glem det, det finnes ingen måte å sjekke dette på for verken en vanlig forbruker eller om så var, det flotteste merkeverkstedet i kongeriket! Den generelle "kjøreregelen" her er at det enten VIRKER....eller det virker IKKE! Den enkle måten er funksjonstest og grundig prøvekjøring. Men en bruktbil på 7-10 år? Da dreier det seg om såvidt mye penger at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger