Både ja og nei, en bil som er passa sånn nogenlunde på vil ikke ha verken flere "feil og mangler" eller deler som er kaputt gewesen sein etter si 500.000 kilometer enn en "nybil" med 100.000 kilometer på kilometertelleren....ofte tvert om...mange gir beng i service og vedlikehold og innbiller seg at de "sparer" på å bytte bil ofte og skyver regningen for manglende påpass videre til nestemann.
Når det gjelder "vanlige" slitedeler varierer det fra bil til bil. Snakker vi diesel, er det f.ex ytterst sjelden at eksosanlegget går til Jesus. Benzinere er a complete different matter her! Min erfaringer opp gjennom åra er at det først og fremst er støtdempere og bremseklosser som må skiftes underveis, mens slike ting som clutch og dynamo, starter, vannpumpe, just name it, kan holde nærmest forever. Ja, det hender at lagringer, børster, diodebroer går i en dynamo, og i dag bytter vi likegodt hele duppeditten, før skifta vi den tingen som gikk i støkker. Men typisk holder slike deler både 3 og 400.000 før noe som helst går i støkker!
Lenkarmer, drivledd er også ting som kan holde en stund, men som vi alle har erfart: kjøremønster og ikke minst kjørestil har stor betydning her: jeg har selv kjørt en bil som ble beskrevet som "bruktbilen fra helvete" snaue 500' uten nevneverdige problemer, mens barnebarnet til en god venn klarte å kjøre i støkker deler for flerfoldige tusen første kvelden han hadde en tilsvarende bil mellom hendene. Det er så enkelt som at det finnes idioter blant oss som innbiler seg at "aktiv kjøring" er det eneste saliggjørende! En annen "høydare" for å redusere levetiden for hele drivlinjen, fra de kritiske delene i motoren og like frem til drivleddene, er tukling med motorens styringsystem: det noen ynder å kalle "chip-tuning", "optimalisering" og gud vet hva! Selges med fagre løfter og påstander om at det er "helt trygt"! Vel...det er altså IKKE sant!
"Elektronikk"? Vel, en bil er jo ikke akkurat et ideelt miljø for verken elektronikk eller elektriske fiksfakserier. Ta f.ex elektriske vindusheier, både mekanikken og den tildels begrensede "elektronikken" som skal drive moroa sitter utsatt til for kondens mv.. Det samme med dørlåser, og som vi vet, enkelte produksjonserier, enkelte bilmodeller, har hatt svakheter ifht både "kapsling" av disse tingene, eller f.ex dårlige connectorer. Men sånt er faktisk noe som kan rettes opp underveis, enten av eieren selv der hjemme i garasjen, eller av fabrikanten/verkstedet. Jeg ser på slikt som barnesykdommer, kall det gjerne utfordringer, slikt løser vi på strak arm! Igjen...passe på bilen!
Om du tenker på mer komplekse kretser? Glem det, det finnes ingen måte å sjekke dette på for verken en vanlig forbruker eller om så var, det flotteste merkeverkstedet i kongeriket! Den generelle "kjøreregelen" her er at det enten VIRKER....eller det virker IKKE! Den enkle måten er funksjonstest og grundig prøvekjøring. Men en bruktbil på 7-10 år? Da dreier det seg om såvidt mye penger at ... (more)