Ja, denne greia med å stikke fingeren i jorda og tenke gjennom ting og tang et par ganger, er noe av det klokeste man kan gjøre. Mhp de to alternativene som nå har poppa opp, er det jo egentlig to vidt forskjellige biler. Jeg ville vel lagt ned veto mot Alltrack, i min verden hører ikke jalla plastdeksler her og der hjemme på en tysk kvalitetsbil. Jeg ville nok heller siktet i retning av en helt ordinær stasjonsvogn her, gjerne highline-utgave, med en grei motor, firehjulstrekk og DSG. I alt det vesentligste identisk med Alltrack-versjonen, men uten disse dekslene. Mhp bakkeklaring er det ikke rare forskjellen, i skrivende stund er jeg noe usikker på om du får Passat stasjonsvogn med et par cm forhøyet bakkeklaring...jeg valgte selv Golf stasjonsvogn med disse to ekstra centimeterne. Det er et greit kompromiss for de av oss som ikke vil ha en bil som liksom står på stylter :-)
Mhp BMW 5-serie er det en feiende flott bil, tyngre og markant mer "tysk" enn Passat. Skikkelig landeveislokomomotiv, ogsom din lilla fru er inne på, det koster å være kar. Passat er litt sånn "Coop" bil, altså en bil der du kan få deler på hvert et gatehjørne over hele Europa, og uansett om det er deler i innpakningspapir det står "VW" på eller tredjepartsdeler, prisene er i Coop-sjangeren. Litt sånn er det på merkeverkstedene i de fleste land også, og det er veldig kurrant å finne uavhengige verksteder som ikke skriker av angst når du kommer med en Passat for å få gjort det være seg service eller løpende vedlikehold. Et av unntakene der det IKKE er noen billig fornøyelse å besøke et merkeverksted med en VW, er Norge.
BMW er litt dyrere sånn sett, og 520 er en bil med respektable dimensjoner på alt som er av deler. Det gjør naturlig nok noe med prisnivået, men en ting skal BMW Norge ha: deleprisene skiller seg iallefall ikke voldsomt ut fra "røkla". Det finnes også uavhengige deleleverandører, bla i Sirevåg i Rogaland er det et firma som har spesialisert seg på deler. Legg til at vi også har et lokalt, uavhengig verksted som er svært dyktige med BMW....det gjør et hav av forskjell! Men merkeforhandlerne? Der begynner taksameteret å SPRINGE med det samme man kommer innafor døra!
Poenget? Vel, dette med begrepet "kostbar" sammen med service og reparasjoner, har veldig mye å gjøre med hvilke samarbeidspartnere man velger. Ære være merkeverkstedene, det er ting et godt merkeverksted kan gjøre som "de andre" sliter med. For min del har jeg hatt et utmerket forhold til herværende VW merkeverksted gjennom flere tiår. Men på et punkt gikk prisnivået fra "litt dyrere" til "skrekkinnjagende fryktelig forferdelig grusomt mye dyrere". Når det tilfeldigvis skjer samtidig med at Møller overtok eierskapet og det over natta dukka opp en drøss nye, kjekke gutter med blå dess og slips, for ikke å snakke om nye lokaler som minner mer om et palass enn et verksted, vel, da føler jeg meg ... (more)