0

Motortrøbbel med mange årsaker?

spurt 2021-01-25 15:31:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny (& co),

Jeg har en Volvo v50 2008, 1,6d. Kjøpte bilen brukt med 70.000km på telleren. Bilen fungerte knirkefritt frem til 116.000 kjørte km. Da begynte den å gå i nødmodus og hovedservice inkl. skifte av dieselpartikkelfilter på merkeverksted ble gjennomført.

Jeg tør påstå at bilen aldri ble seg selv igjen. De neste 10.000 km var kanskje ok, men siden har den gått jevnlig i nødmodus. Ved omstart har den imidlertid «nullstilt» og det har vært helt tilfeldig i hvilken grad bilen har gått i nødmodus igjen på neste kjøretur. Det har også bare vært å stoppe og starte opp igjen, så jeg har faktisk ikke vegret med fra å kjøre langturer med den heller.

Som mange andre biler blir denne typisk kjørt til og fra jobb hver dag, i mitt tilfelle 15-20 minutter med mesteparten på motorvei. I tillegg en del småkjøring lokalt, med 5-10 minutters turer. Naturligvis ikke gunstig for en dieselbil i utgangspunktet, men dette var vi i mindre grad klar over da bilen ble kjøpt.

Det siste året har bilen vært på verksted 5 ganger. Feilen føles lik hver gang, det er motoren som har gått i nødmodus, og det skjer for ofte til ikke å sjekke opp i det. Problemene har bl.a. som følger; sprekk på innsugslange, tett dieselfilter og tom addititivtank. Sammen med flere av disse kodene har verkstedene opplyst om at det ligger en feil på DPF og at de anbefaler rens av dette. Det har nå blitt gjort 2 ganger sålangt. Etter rens av DPF og påfyll av additiv har bilen gått ca 100 km fordelt på 5-6 kjøreturer, og er igjen i nødmodus. Har verkstedene funnet mitt egentlige problem? Hva er sannsynlig at ligger bak her? Nå er tålmodigheten snart slutt, og jeg lurer på om bilen har gjort sin nytte.

Mvh fortvilet bileier, som ikke ser bort fra at mange har hatt lignende problemer

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-26 21:16:38 +0100

Tja uten feilkoder sliter man litt så får ta de vanligste problemene med disse motorene. Injectorer(dyser bør etterdraes) da de lett sitter for løst, virker ikke det må kobber tettningene byttes. Turbo har gitt en del problem pgs smøringen til turbo. Slanger til og fra intercooler kan ha lekkasje så se etter sprekker og oljesøl. Egr ventil kan begynne å sitte fast etter en del år og km og gir limpmodus. Dieselfilteret kan lønne seg å skifte da common rail er helt avhengig av å opprettholde trykk ellers går motor i nødmodis og du vil se en blinkende glødespiral som er den samme som ved gløding men blinker. Sensor som måler ladetrykk kan jukse og vil gå i limpmodus med koden maf atmospheric pressure correalation. Ja som du ser så er det litt å sjekke så feilkoder er nok best å få avlest for å kunne peke på bestemte feil. Legger du feilkoder her så kan jeg tyde de for deg.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger