0

Hvilke bil anbefaler du til periodiske langturer

spurt 2021-01-22 07:51:20 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Må kjøpe ny bil som skal fungere for en familie med 1 voksen og 2 skolebarn. I det daglige brukes bilen lite, men jeg vil bruke bilen til jobbturer rundt omkring på østlandet med avstander på inntil omlag 30-40 mil t/r. Bor I Oslo så da fremstår elbil som det mest fornuftige valget medt hensyn til politiske føringer fremover. Sikkerhet, lastemuligheter (sykkel, ski og bagasje) og gode vinteregenskaper prioriteres. Budsjett: helst under 300 000,-

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-22 10:48:49 +0100

Du får mest og best bil for pengene til dette kjøremønsteret om du velger Skoda Octavia, gjerne med firehjulstrekk siden "gode vinteregenskaper" står på lista. Elbil? Du får ikke elbiler med et godt fungerende firehjulstrekk innenfor denne prisrammen. Med Octavia får du en relativt ny bil i god stand, også med moderat kjørelengde, for dette budsjettet. Politiske føringer i Oslo? Du bor neppe i Oslo sentrum, og hvor ofte har du egentlig behov for å bevege deg med bil innenfor eventuelle "bil-frie" soner? Her bør du sette opp en grundig oversikt over aktuell kjøring, kartlegge kjøremønsteret om du vil, dernest prioriterte egenskaper ved en bil, og ta det derfra. For min del ville jeg prioritert sikkerhet og gode vinteregenskaper her, og funnet løsninger på de problemer som eventuelt måtte oppstå om Miljøpartiet De Gærne fortsatt får lov til å herje fritt i Oslo i årene som kommer. Mulig jeg er for optimistisk, men sett i et 5-års perspektiv vil det neppe oppstå endringer som gir dramatiske problemer for en familie som bruker familien "lite" i det daglige, underforstått i nærområdet som for meg fremstår som "Oslo".

At det er "billigere" med elbil? Tja. kanhende på kort sikt, men hvor lenge var Adam i Paradis? Det er hevet over tvil at såvel bruksavgifter som bompenger for elbil vil ryke rett til himmels de nærmeste årene, sett over et 5-års perspektiv vil det være bop-bop med det kjøremønsteret som beskrives her. Legg til at mulighet for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader som kan brukes jevnlig er en absolutt forutsetning for at det i det hele tatt er noe poeng i å konvertere til elbil! Ellers avhenger mye av hvor lange "turene" hit og dit måtte være...lading langs veien er dels rådyrt....dels er det ikke ubetydelige logistikkproblemer knyttet til bruk av elbil....også i fremtiden. Å bygge ut ladeinfrastruktur er IKKE så "lettvint" som populistene forsøker å fremstille det!

I det hele tatt: du vet selv hvor bilen skal brukes osv....kjøremønsteret og familiens behov må stå i høysetet når du velger bil, ikke populistiske føringer! Spesielt gjør dette seg gjeldende når det tross alt dreier seg om et begrenset budsjett...ikke spesielt mye å velge i under 300.000 når vi snakker om en bil som skal kunne ha det du omtaler som "lastemuligheter" her! Og "vinteregenskaper"? Et godt fungerende firehjulstrekk er foreløbig ikke billig når vi snakker elbil, sånn er det bare....Octavia i den prisklassen du nevner, innebærer den nye Octavia som kom etter 2013, den har bla Haldex 5 og et høyt nivå hva både aktiv og passiv sikkerhet angår. Du kan velge mellom bensin og dieselmotorer, alt etter hva dine personlige preferanser måtte være. Grundig prøvekjøring er uansett å anbefale: du skal være fornøyd en stund, og 300.000 er mye penger!

Alternativer? Toyota hybrid, det er bla solgt ovseleg mange Prius, i tillegg til mange leasingbiler. Det gjør noe med bruktprisene, og Prius er faktisk en overraskende romslig og praktisk bil, Firehjulstrekk er det verre ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-22 13:03:25 +0100

updated 2021-01-22 18:22:58 +0100

Hei For deg er en ladbar hybrid som Outlander det fornuftigste valget, her kan du jo lett krysse ut alle ønskene dine samt flere og ikke tenk så mye på det Benny sier med at det er litt billigere plast enn premium bilene, når du kjører bil skal du konsentrere deg nettop om bil kjøring og ikke om hvordan plasten høres ut når du dunker på den. Best av alt den er tectyl og understellsbehandlet på kaien i Drammen når den ankom Norge noe strengt tatt alle biler solgt i Norge burde vært. Driftsikkerhet samt et raust utvalg for under 300 000 kr står høyt hos mange.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-22 22:28:44 +0100

Etter å ha kjørt el-bil i 14 mnd, og således fått litt egen erfaring, kan jeg ikke skjønne annet enn at det vil være et bra valg for deg. Du vil kunne lade det meste hjemme til billig pris, og lading langs vegen er ikke dyrere pr km enn en middels dieselbil. Legg billig service og reduserte avgifter inn i regnestykket så blir valget lett. Selv har jeg ikke angret en dag. Lykke til.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger