0

Hybrid vs disel/bensin

spurt 2021-01-20 11:17:57 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Benny Jeg driver og ser meg etter ny bil og vurdere sterkt glc 350e. Har sett meg ut en som er en 2017 modell som har gått ca 130.000km til en pris på rett under 400k. Jeg er ikke veldig bilkyndig og er selvsagt nervøs for en høy kilometerstand til den prisen. Spørsmålet jeg lurer på er hvordan er hybrid biler kontra rene fossilbiler med behov for vedlikehold eller slitasje i så høy km stand? Er det oftere eller dyrere problemer med en hybrid? Og er egentlig en høy kilometerstand så skummelt hvis det er full servicehistorikk på bilen? Mvh Arne

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-20 18:01:02 +0100

Hei Arne Nei foruten at det kanskje kreves litt software oppdateringer ved servicer som kan koste litt så er det ingen spesiell grunn til at det blir spesielt dyrere med en hybrid enn en med bare fosil brennstoff motor. Batteri levetid vil nok begynne å dukke opp på gamle hybrider men på en 2017 model er du rimelig trygg. Lexus har lang fartstid i hybrid løsninger og det finnes vel knapt noen som setter spørsmåltegn ved kvalitet på en Lexus. Konkurentene har nok mer enn en gang skulet over på Lexus for å se hvordan de har løst dette og kanskje til og med prøvd å gjøre det minst like bra eller bedre.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-20 18:04:06 +0100

"Høy" kilometerstand? Bilen er ikke engang innkjørt, en bil som dette bør kunne rulle minimum 300.000 uten nevneverdige problemer....forutsatt et normalt godt regime for service og vedlikehold. Og som de fleste vil vite: det koster å være kar, alt du tenker på å gjøre med en bil med stjerne på panseret har sin pris. Om du er nervøs for å kjøpe en nesten-ny bil av denne sorten, for ikke å snakke om bekymrer deg for at det skal være dyrere å eie en hybrid pga økt kompleksitet, ja da er kanhende ikke dette bilen for deg. Da bør du heller kjøpe en litt rimeligere, enda et hakk nyere bil sånn at du har et lite buffer til løpende service og vedlikehold. For, det er ingen snarveier til et problemfritt bilhold: du må ta vare på bilen, enten du liker det eller ikke.

Ellers er kjørlengden egentlig bare et tall, det som virkelig betyr noe, er bilens faktiske stand. I ditt tilfelle tilsier både din grad av kunnskap og bilens pris at NAF-kontroll er absolutt obligatorisk før du i det hele tatt tenker tanken på å be selger å ta frem kjøpekontrakten. Nettopp....FØR kjøp, å kjøpe i hui og hast for å ta en slik test i ETTERTID er bare bøff, det er mye enklere å få rettet opp eventuelle feil og mangler FØR kjøp. Og er det alvorlige feil? Det er faktisk IKKE rasjonering på gode bruktbiler der ute, heller ikke GLC 350.

Mhp dette med hybrid or not to be hybrid: ja, det er noe mer komplekse systemer, men Mercedes er ingen nykommer når det gjelder bildesign. Man gjør normalt sett en god jobb. Det som er litt dumt med akkurat denne bilen, er at fabrikk-garantien er long-gone, den strekker seg til 100.000. Ja, du har noe beskyttelse, avhengig av om det er privat eller kjøp hos forhandler, men det er ting du må avklare med selger. De grove trekkene for generelle rettigheter finner du på forbrukerrådets hjemmesider. Jeg tenker at jeg aldri i livet ville kjøpt Mercedes i det private markedet, unntaket er om dette skulle være en ex-taxi eller på annen måte en bil som er eiet og kjørt av proffesjonelle brukere. Er det privat salg, vel, i begge tilfeller: NAF-test er og blir obligatorisk. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger