0

Hva er CO2 fotavtrykket på kinesiske el-biler

spurt 2021-01-18 12:32:28 +0100

anonym bruker

Anonym

Dere i Broom har testet kinesiske el-biler og har gitt gode tilbakemeldinger etter test av dem. Det er vel og bra, men hva med CO2 fotavtrykket disse bilene representerer? Kina har mye kullkraftverk og det gir vel også stort utslag på CO2 fotavtrykket? Hvor bra skårer kinesiske biler på Euro NCAP testene?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-18 18:06:11 +0100

Rett nok er det et betydelig andel av kullkraft i Kina, men man ligger også på topp når det gjelder veksten i fornybar energi som en del av energimiksen. Dersom vi setter alternativ-vurderinger til side, og samtidig hevder at energien som flommer inn til de respektive elbilfabrikantene i Kina bare er av den sorten som får gampe-kablene inn til fabrikkene til å lyse grønt, er CO2-avtrykket for kinesiske elbilproduksjon verken verre eller bedre enn vestlige konkurrenter.

Med begrepet "alternativ" tenker jeg på elefanten i rommet, som ingen snakker om i vesten: all den strømmen som pøses inn i produksjon av elbiler og ikke minst, elbilbatterier, kuinne presumptivt vært brukt til andreformål, og derved gjort det totale energiforbruket for et gitt geografisk område lavere. Noe kynisk sett, om Tesla hadde kuttet ut all produksjon ved sine giga-fabrikker, og energien som medgår til denne produksjonen i stedet hadde gått til andre formål, innebærer det i realiteten at "noen" kunne hive på noen tonn mindre medkøl på et kullkraftverk i nabolaget. Igjen en kjempestor elefant som står midt i rommet: det er faktisk IKKE sånn at Kina er alene om å fyre opp en drøss kraftverk med køl, på verdensbasis kommer fremdeles rundt halvparten av strømmen som forbrukes fra nettopp....kullkraftverk! Det er en kjapp og billig måte å produsere strøm på.

Ja, man fyrer også med olje og gass, det siste er helt klart et bedre alternativ, iallefall om gassen ikke er skifergass og fraktes med tankeskip til f.ex Europa. Akkurat det er en annen diskusjon, men noe som er verdt å merke seg for oss her hjemme i Norge, er at norske miljøavgifter har ført til at virksomheter som i utgangspunktet ga norske arbeidsplasser, ble presset ut av bla norske elektristitetsavgifter (innført "for miljøets skyld") og istedet etablerte bla sement- og aluminiumsproduksjon i retning UAE....der får man billig strøm fra oljefyra kraftverk! Helt fantastisk, og den norske strømmen? Dumpes på billigsalg til sånt som "datasentre", til og med kryptomining kan nyte godt av billig norsk vannkraft....og arbeidsplassene dette skaper? Tja, kanske en vaktmester eller to! Helt fantastisk, trampeklapp for en ekstremt dårlig "byttehandel"!

Og trekker vi dette videre, vil vi se at svært mye av verdens produksjon blir flyttet rundt til nasjoner der man gir beng i innføre massive miljøavgifter. Hvor mye av aluminiumen i f.ex Teslas produksjon kommer fra et av verdens største alu-verk i UAE? Det gjør jo egentlig ganske mye med "CO2-avtrykket"! Hvor de kineiske produsentene kjøper sitt aluminium, er uvisst, men vær du sikker på at man sørger for at prisen er lavest mulig, kanhende man også tenker på å minimalisere det lokale CO2-avtrykket, slik våre politikere gjorde når de "tok grep" og i stor grad påvirket norsk industri til å flagge ut - bokstvelig talt - opp gjennom tiårene fra rundt 1970 og oppover.

The Bottom Line er som nevnt innledningsvis, kinesiske elbiler er ikke spesielt mye dårligere enn andre hva CO2-avtrykk angår. Om du er opptatt av dette for "miljøets skyld", og vil ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger