0

Bygge seg campingbil

spurt 2021-01-18 10:32:46 +0200

anonym bruker

Anonym

Heisann!

Jeg har nylig stiftet familie og har begynt å planlegge hvordan jeg skal klare å overføre interessen for friluftsliv til de små. Det blir jo gjerne noen nye hensyn å ta. Jeg har fått en idé om at vi må skaffe oss en eventyrbil - en som det går an å sove i, men som også kan brukes som bybil. Den klare favoritten er jo VW multivan/calfornia med hevetak. MEN.. de er grisedyre! Det koster jo over en million for en ny en: for en kassebil med gassdempere og tekstil i taket! Aiaiai...

Dette leder meg til spørsmålet mitt: jeg ser det finnes firma i Tyskland, som selger og ettermonterer hevetak til diverse biler(Reimo). Man kan da enten velge å gjøre det selv, eller få de til å gjøre det for deg. Ifølge mine beregninger kan dette lønne seg, selv om det koster over 40.000 bare i deler. Men er det lov? Vil den stryke på EU-kontroll? Kan jeg regne med at det fungerer bra? Eller risikerer jeg å ødelegge bilen?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-20 10:57:25 +0200

Å konvertere en Caravelle til en form for bobil her hjemme i Steinrøysa, er ikke riktig så enkelt som man kunne ønske..stikkord: engangsavgift, mer eller mindre sært regelverk og godkjenning. Slik jeg forstår det, har du knapt nok kommet forbi tenkestadiet ennå, du har mao IKKE en Caravelle eller Transporter stående ute i gårdsrommet som bare venter på å bli forvandlet til bobil.

Den enkle versjonen er at det ikke er noen snarveier her: delene koster, og det er IKKE fritt frem å bygge om verken en vanlig personbil-registert Caravelle eller en Transporter til bobil. I førstnevnte tilfeller er rett nok avgiftene allerede betalt, i sistnevnte tilfelle må du betale avgifter så det svir. I begge tilfeller må du forholde deg til regelverket, der du bla må bryne deg på bestemmelser som sier noe om antall soveplasser vs antall sitteplasser, og ikke minst: tillatt totalvekt. Før du i det hele tatt går videre, tenk litt på hvilke biler som kan være aktuelle for prosjektet, dernest kontakter du ditt lokale Biltilsyn. Bobilforeningen og ditto nettforum kan også gi deg konkrete råd og tips.

En ting du skal ha i bakhodet, er at reglene for bruksfradrag mhp engangsavgift er endret, nå er "trappa" mye, mye lenger, dvs at det IKKE er slik at 10 år er den magiske grensen for 0 avgift!

Slik jeg tolker det du skriver, tenker du i retning av en relativt ny bil, det være seg personbilregistert (det enkleste, men akk og ve så dyrt) eller en varebil, for derpå å foreta en ombygging. Om du sparer noe som helst på dette, er et åpent spørsmål, deler og arbeid har jo også en ikke ubetydelig verdi her. Budsjettet på 40.000 som du nevner, blåser du på null komma null. Spesielt dette med å skjære høl i taket er ganske så mye mer krevende enn mange tror, be aware!

I ditt sted ville jeg nok heller vurdert å se etter en grei brukt Caravelle California eller tilsvarende et sted i EU, husker at disse kostet omtrent 250.000 nye i Spania for et par tiår siden....dengang var "norsk pris" tre ganger så høy! Nei, du skal ikke kjøpe 20 år gammel bil, men tenk i retning av et greit kompromiss, si 10 år gammel, betal litt mer for en bil i god stand, og ta det derfra.

The Bottom Line er at det blir litt som å kjøpe veteranbil: mange tror på nissen og innbiller seg at deler og arbeid er omtrent gratis, og at de kan "spare" store summer på å bruke alt de har av fritid på restaureringsprosjektet, ja, enkelte tror til og med at de på dette viset kan tjene på å fikse opp en gammel rusthaug som selgeren påstår har "samlerverdi". Vel, sånn er det faktisk ikke :-) Dette gjelder også i stor grad for denne greia med ombygning av kassebiler etc til bobiler, det er IKKE noen "free lunch" der heller. Sånn er det bare! Og det du egentlig spør etter, slik ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar