Å konvertere en Caravelle til en form for bobil her hjemme i Steinrøysa, er ikke riktig så enkelt som man kunne ønske..stikkord: engangsavgift, mer eller mindre sært regelverk og godkjenning. Slik jeg forstår det, har du knapt nok kommet forbi tenkestadiet ennå, du har mao IKKE en Caravelle eller Transporter stående ute i gårdsrommet som bare venter på å bli forvandlet til bobil.
Den enkle versjonen er at det ikke er noen snarveier her: delene koster, og det er IKKE fritt frem å bygge om verken en vanlig personbil-registert Caravelle eller en Transporter til bobil. I førstnevnte tilfeller er rett nok avgiftene allerede betalt, i sistnevnte tilfelle må du betale avgifter så det svir. I begge tilfeller må du forholde deg til regelverket, der du bla må bryne deg på bestemmelser som sier noe om antall soveplasser vs antall sitteplasser, og ikke minst: tillatt totalvekt. Før du i det hele tatt går videre, tenk litt på hvilke biler som kan være aktuelle for prosjektet, dernest kontakter du ditt lokale Biltilsyn. Bobilforeningen og ditto nettforum kan også gi deg konkrete råd og tips.
En ting du skal ha i bakhodet, er at reglene for bruksfradrag mhp engangsavgift er endret, nå er "trappa" mye, mye lenger, dvs at det IKKE er slik at 10 år er den magiske grensen for 0 avgift!
Slik jeg tolker det du skriver, tenker du i retning av en relativt ny bil, det være seg personbilregistert (det enkleste, men akk og ve så dyrt) eller en varebil, for derpå å foreta en ombygging. Om du sparer noe som helst på dette, er et åpent spørsmål, deler og arbeid har jo også en ikke ubetydelig verdi her. Budsjettet på 40.000 som du nevner, blåser du på null komma null. Spesielt dette med å skjære høl i taket er ganske så mye mer krevende enn mange tror, be aware!
I ditt sted ville jeg nok heller vurdert å se etter en grei brukt Caravelle California eller tilsvarende et sted i EU, husker at disse kostet omtrent 250.000 nye i Spania for et par tiår siden....dengang var "norsk pris" tre ganger så høy! Nei, du skal ikke kjøpe 20 år gammel bil, men tenk i retning av et greit kompromiss, si 10 år gammel, betal litt mer for en bil i god stand, og ta det derfra.
The Bottom Line er at det blir litt som å kjøpe veteranbil: mange tror på nissen og innbiller seg at deler og arbeid er omtrent gratis, og at de kan "spare" store summer på å bruke alt de har av fritid på restaureringsprosjektet, ja, enkelte tror til og med at de på dette viset kan tjene på å fikse opp en gammel rusthaug som selgeren påstår har "samlerverdi". Vel, sånn er det faktisk ikke :-) Dette gjelder også i stor grad for denne greia med ombygning av kassebiler etc til bobiler, det er IKKE noen "free lunch" der heller. Sånn er det bare! Og det du egentlig spør etter, slik ... (more)