Vel, dette er ikke en spesielt sjelden eller på noen måte etterspurt bil. Den har i utgangspunket kun bruksverdi, og knapt nok det gitt denne beskrivelsen. Om den har et potensiale for å få samlerverdi en gang i fremtiden, eller om den blir restaurert til nystand? Neppe, selv om det finnes de der ute om tror gråstein blir til gull bare man gnikker og gnir lenge nok.
At det kan være andre, gode grunner til å ta vare på en eldre bil? For all del, jeg har selv gjort det en gang i tiden, men det var en bil som var i svært god stand, kun kjørt 30.000 km. Jeg kjøpte den av et dødsbo for 2400 kroner, kjørte den en kvart million kilometer uten nevneverdige problemer eller utgifter, og solgte den for skrappant. Ja, jeg burde vel ha tatt vare på den, bilen ble bla avbildet i "Motor" noen ganger, men dengang var liksom ikke "veteraner" på drøye 20 år noe å samle på. Som bruksbil? Helt fantastisk, jeg kjørte med et evig smil og frydet meg over alle som stimlet sammen rundt bilen, den var jo faktisk ganske så sjelden.
Sånn sett kan det jo være verdt å ta vare på Mercedesen du nevner. Men om det er "verdt" det? Det som kan være en skikkelg joker her, er dels mekaniske problemer, dels rust. Er det kritisk rust, vil jeg si det så sterkt som at da bør bilen bli spiker, det koster ekstremt mye uansett. Om det er "bre" sliping og lakkering, uten rustskader og bulker av betydning, og f.ex salmakerarbeid osv innvendig, da slipper du nok unna med en hundretusenlapp. Men det betinger at du en del av jobben selv, f.ex demontering/montering, sliping osv osv og finner et ikke altfor dyrt frima som attpå til gjør godt arbe'. Det jeg IKKE nevner her: DET ELEKTRISKE ANLEGGET. Mus ELSKER kabling, må du skifte hele kablingen, er det en fryktelig omfattende jobb. Og nei, det er på ingen måte gitt at du kan få tak i "fiks-ferdig" ledningsopplegg til denne bilen! Verdt å ha i bakhodet!
The Bottom Line er at dersom du ikke ser for deg å gjøre en god del av jobben selv, er Polen eller Litauen et godt alternativ. Det beste er å frakte bilen dit selv på en bilhenger og ha en god dialog med en samarbeidspartner du har plukket ut gjennom referanser og f.ex lltauere i Norge, eventuelt annonser i blader, på nett osv osv....det tar tid...men det er i øst du finner kombinasjonen godt arbe' til en overkommelig pris. NB, ikke gratis, og vær ops på at du må gi klar beskjed om hva du vil ha gjort, på hvilken måte det skal gjøres, det er så enkelt som at i øst gjør man ofte ting billigst mulig, fordi de tror at kunden vil ha det sånn. Det vil du IKKE: du vil ha en kvalitsjobb fra A til Å, hvis ikke kan du like ... (more)