0

Audi A4 1.6 2001 regreim og calipper spm

spurt 2021-01-12 22:11:25 +0100

Hei, lurer på om regreim på bilen må byttes på 240 000km da den ble bytta ved 126 000km, Audi verksted sier det egentlig ikke er noe fast intervall på denne bilen, men det uansett er lurt å bytte rundt 250-300 000km. Har fått forskjellig svar fra flere verksted, så derfor jeg spør. Og om det er ved ca 250 000km den bør byttes, så lurer jeg på hvorfor den går så "kort" da jeg vet flere Volvoer f.eks. har 200-300 000km som intervall.

Det andre jeg lurer på er hvorfor absolutt alle calipperene mine ble defekt, har til nå byttet 3 stk, så holder den 4 nå å ryke ved at den henger pga rust. Har hørt dette er en svakhet på VAG spesielt. Også har jeg en ting til som jeg syns er litt "skummelt" er at vann-temperaturmåleren noen ganger kan gå litt over, kanskje til 105C, når den alltid ligger på 90c, dette skjer ofte om jeg ruser motoren litt i en oppoverbakke rett etter oppstart, eller om jeg har kjørt fra jobb også stopper jeg på butikken, når jeg starter opp igjen da så går den veldig ofte til ca 105c. Har lest på beskrivelsen til nytt termostathus at den har noe som heter Kjølemiddel 105 ºC, betyr det at termostat kun åpnes ved 105? som jeg opplever? og hvorfor skjer ikke det alltid da?

Håper noen kan svare på spørsmålene mine, takk på forhånd!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-13 15:01:11 +0100

updated 2021-01-13 22:55:18 +0100

Hei Først og fremst så har alle biler med register reim fast eller anbefalt intervall på bytte så hva de sa til deg på Audi er feil, mulig de heller mente om det var spesielt nødvendig på en 2001 model med 240000 km da en slik jobb ofte koster en del og om det er verdt pengene. Calipere er gjengangere på alle biler og kan ikke linkes så lett til bilmerke. Snarere er det forskjell på bremse systemet som bilfabrikantene bruker som har variasjoner fks Bosch, Brembo, Atw, Tewes Og Acebono er nok de vanligste og har alle litt forskjeller og iboende svakheter som at calipere med handbrekk mekanise innebygd setter seg fast osv. Hvordan bremsene blir brukt og i hvilket klima er nok den største faktoren ang problemer. En termostat er i en reguleringsteknisk sammenheng en vanskelig og treg prosess. Får å få raskt temperatur på motoren er termostaten stengt og når den når set punktet sitt fks 98 grader er reguleringen helt avhengig en oversving og en undersving før den greier å finne et balansepunkt. Mange thermostater har en såkalt mini flow eller feed forward der det er borret et lite hull i thermostaten slik at den raskere skal forstå hva som skjer med temperaturen og starte ut tidligere med å åpne for raskere å regulere samt unngå store oversving og undersving rudt setpunktet. Drar du raskt på i en bakke er det mye varme som skal fjernes på en gang så er helt normalt at du får en kort midlertidig øking i temperaturen. Synes 105 grader er noe høyt men er nok den som er montert orginalt.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar