Kloke ord fra Kamerat K som vanlig, og nei, "karbonrens" på boks for en konvensjonell, moderne motor har neppe spesielt mye for seg. Ja, om du kjører mye rundt veggene her hjemme på berget vil det over tid kunne oppstå karbonavleiringer på både stempeltopper, i forbrenningskamrene og eksosanlegget, men man skal også ha i mente at moderne motorer har vesentlig bedre styring med forbrenningsprosessen enn tidligere. Noe forenklet set, det er rett og slett ikke like mye av den sorten som tidligere, DPF og katalysatorer til tross. Ja, EGR-ventiler kan være en mare, men det er egentlig en annen problemstilling enn det som ligger i spørsmålet ditt.
Ja, man kan nok se for seg at det er mulig å hive på det være seg komponenter i drivstoffet som øker forbrenningstemperaturen og derved svir vekk det som måtte finnes av karbonavsetninger eller for den sakens skyld, man kan hive på remedier som ikke forbrenner, men forbinder seg med karbonavleiringene og løser dem opp, men det man kan si med stor grad av sikkerhet, er at ingen av disse alternativene er speseilt smarte for motorens indre liv.
Når det er sagt, jeg har selv brukt løsninger basert på Rema-prinsippet opp gjennom årene: i de tider da jeg hadde to-takt motorsykler var nettopp dette med karbon-avleiringer i såvel forbrenningskamre/stempeltopper som eksosanlegget et sporadisk, gjentagende problem, i tillegg formelig rant det totaktolje ut av pottene. Mine kjære Kawasaki triple var jo på ingen måte konstruert for å brenne rent ved skarve 80-90 km/t, må vite. Løsningen var å ta en aldri så liten kjøretur med åpne forgasserspjeld, gjerne i sene nattetimer, etter 4-5 mil med unevnelig høyt turtall og ditto hastigheter var det så gnistfokket sto ut av pottene, etter enda et par mil var eksosanlegget "berre lekkert" og lysebrunt, likeså tennplugger og stempeltopper.
Nei, denne løsningen er selvfølgelig ikke å anbefale, og i våre dager er det både unødvendig for motorens del og direkte forkastelig. Men vil du redusere de tross alt moderate avsetningene du antagelig har, ja da kan jeg anbefale en tur til det store utland, både landeveier og motorveier i det store utland gir en helt annen mulighet til å kjøre fra morgen til kveld på et forsvarlig vis i et tempo som på sitt vis renser motoren for karbonavsettinger. Det man skal være ops på, er å ta det litt piano de første mila, gjerne gjennom Danmark og de første mila i Tyskland. Vi snakker jo om en forbrenning av karbon, og er det et riktig tykt lag, vel, da kan temperatuene i stempeltoppene bli riktig høye: dels på grunn av forbrenningen av karbon, dels på grunn av den isolerende effekten et tykt lag med karbon uvegerlig har. Ja, f.ex en TDI-motor har som du nok vet, oljekjøling fra undersiden av stemplene, ikke uten grunn, men som sagt: ta det piano noen timer før du går overpå "Vollgas" an Der Autobahn". Det var vel dette noen kalte "blåse rent" i hine dage. Vel, det er ikke ... (more)