0

Karbonrens av motor

spurt 2021-01-11 20:41:38 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei.

Lurer på om dere, eller noen andre kompetente organ har testet karbonrens av motor. Det høres veldig bra ut og er relativt billig. Er maskinutdannet selv og har troen, men hadde vært greit med et før og etter resultat. Langtidsvirkninger, bivirkninger, garanti på bil osv.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-11 21:10:15 +0100

Hei Mirakler på boks eller lurium på boks som jeg helst kaller det er stort sett akkurat det nemelig lurium, de skal gjøre masse mirakler i motoren og bortimot restaurere motoren tilbake til nybilstand og gjerne senke drivstoff forbruket med mirakuløse 20% samtidig. Er du heldig gjør de ingen verdens ting men i verste fall skader de motoren din. Men du sier du har troen så selvfølgelig skal du gjøre et forsøk men som du ser så har jeg litt forutatte meninger så er nok ikke den du skal høre mest på når du avgjør om det er et forsøk verdt.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-12 00:24:54 +0100

Kloke ord fra Kamerat K som vanlig, og nei, "karbonrens" på boks for en konvensjonell, moderne motor har neppe spesielt mye for seg. Ja, om du kjører mye rundt veggene her hjemme på berget vil det over tid kunne oppstå karbonavleiringer på både stempeltopper, i forbrenningskamrene og eksosanlegget, men man skal også ha i mente at moderne motorer har vesentlig bedre styring med forbrenningsprosessen enn tidligere. Noe forenklet set, det er rett og slett ikke like mye av den sorten som tidligere, DPF og katalysatorer til tross. Ja, EGR-ventiler kan være en mare, men det er egentlig en annen problemstilling enn det som ligger i spørsmålet ditt.

Ja, man kan nok se for seg at det er mulig å hive på det være seg komponenter i drivstoffet som øker forbrenningstemperaturen og derved svir vekk det som måtte finnes av karbonavsetninger eller for den sakens skyld, man kan hive på remedier som ikke forbrenner, men forbinder seg med karbonavleiringene og løser dem opp, men det man kan si med stor grad av sikkerhet, er at ingen av disse alternativene er speseilt smarte for motorens indre liv.

Når det er sagt, jeg har selv brukt løsninger basert på Rema-prinsippet opp gjennom årene: i de tider da jeg hadde to-takt motorsykler var nettopp dette med karbon-avleiringer i såvel forbrenningskamre/stempeltopper som eksosanlegget et sporadisk, gjentagende problem, i tillegg formelig rant det totaktolje ut av pottene. Mine kjære Kawasaki triple var jo på ingen måte konstruert for å brenne rent ved skarve 80-90 km/t, må vite. Løsningen var å ta en aldri så liten kjøretur med åpne forgasserspjeld, gjerne i sene nattetimer, etter 4-5 mil med unevnelig høyt turtall og ditto hastigheter var det så gnistfokket sto ut av pottene, etter enda et par mil var eksosanlegget "berre lekkert" og lysebrunt, likeså tennplugger og stempeltopper.

Nei, denne løsningen er selvfølgelig ikke å anbefale, og i våre dager er det både unødvendig for motorens del og direkte forkastelig. Men vil du redusere de tross alt moderate avsetningene du antagelig har, ja da kan jeg anbefale en tur til det store utland, både landeveier og motorveier i det store utland gir en helt annen mulighet til å kjøre fra morgen til kveld på et forsvarlig vis i et tempo som på sitt vis renser motoren for karbonavsettinger. Det man skal være ops på, er å ta det litt piano de første mila, gjerne gjennom Danmark og de første mila i Tyskland. Vi snakker jo om en forbrenning av karbon, og er det et riktig tykt lag, vel, da kan temperatuene i stempeltoppene bli riktig høye: dels på grunn av forbrenningen av karbon, dels på grunn av den isolerende effekten et tykt lag med karbon uvegerlig har. Ja, f.ex en TDI-motor har som du nok vet, oljekjøling fra undersiden av stemplene, ikke uten grunn, men som sagt: ta det piano noen timer før du går overpå "Vollgas" an Der Autobahn". Det var vel dette noen kalte "blåse rent" i hine dage. Vel, det er ikke ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-14 12:26:54 +0100

Norulf.

Jeg har en xc 60, 2012, med ca 170.000km. Tenkte på Karbonrens hvor en doserer inn hydrogen? etter luftfilter, mens motor går. Vest Motorteknikk driver med dette og det er ikke lurium på boks, men Hydrogengenerator??, slanger og greier. Lurte på om noen har erfaringer med denne måten å rense motor på?

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-01-11 20:41:38 +0100

Sett: 40 ganger

Sist oppdatert: Jan 14