0

Beste kjøp for å trekke 3500kg.

spurt 2021-01-11 19:46:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei

Vi har kjøpt båt og skal nå ha båthenger til å trekke denne. Det betyr at vi må trekke 3500kg. Da trenger vi ny bil!

Båten skal fraktes lite på henger, men ønsker å ha muligheten til å trekke lovlig når det skjer. Må være plass til to voksne, ett barn og mye bagasje på ferieturer.

Jeg er en utstyrsfrelst mann med sans for motor. Er samtidig gjerrig som få og avhengig av å gjøre gode kjøp for å slå til. Bilen vi skal kjøpe nå er planlagt å eie i omtrent fire/fem år. Kjører ca. 30 000km årlig.

Er glad i BMW og kikker på X5 med eksempelvis 258hk diesel. Mange av disse har gått i sjiktet av 100 000km om man skal holde budsjettet rundt 500 000kr. Hva er vanlige feil? Hva tror du verditap vil være om fem år når bilen har gått 250 000km? Hva kan vi forvente skjer ila bilens levetid?

Min utstyrsønskeliste består av: Bang Olufsen, acc, nightvision, utvidet skinnpakke, ventilerte seter, 3500kg trekkapasitet, panorama, surround view og webasto for å nevne det viktigste. Allerede her er markedet magert.

Kan en ML være like fornuftig valg? Gjør 3500kg trekkmulighet verdien høyere?

Tar i mot innspill og tanker med stor takk.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-11 20:50:53 +0100

updated 2021-01-11 21:50:48 +0100

Hei Bmw X5 etter 2011 har ikke allverdens svakheter og se til at den har fulgt servicer. Bytt gjerne girkasseoljen da den bør byttes uansett hva Bmw eller andre sier om den saken. Ta en skikkelig test tur og se at alt fungerer og sjekk dekkslitasje da det kan si noe om tilstand på komponenter i understellet. En understellsbehandling erdet nok også verdt å koste på den samt en tilstandskontroll eller en Naf test. Får nok ikke så mange med her men ta en tur i en Discovery 4 og aller helst fra 2014, og oppover denne har ramme og lavserie samt er en drøm å kjøre og har alt du ønsker plus litt til. Prøver å få Norulf med her ved faktisk å påstå at det er obligatorisk på en bil med ramme å få den tectyl behandlet og ja av et firma som kan tingene sine, det er kritisk viktig og betal heller de kronene extra det måtte koste. Verditap blir som de samenlignbare konkurentene gjerne noe høyere da prisene generelt er høyere på slike biler og etter 5 år og kjørelengde er 250000 km så har du nok halvert inngangsverdien din men husk at for godt ivaretatte biler vil det alltid være marked for og du kan presse ut litt mere ang pris men du må få det frem når du skal selge den igjen.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-11 23:36:16 +0100

Ja, jo, Kamerat K har et vesentlig moment: en Discovery 4 kan meget vel vise seg å passe bedre inn her, rett nok følger en viss risiko for et noe mer spennende bilhold med på kjøpet, men man får også mye bil med alt tenkelig utstyr for pengene. Legg til at at dette er en entusiiast-bil i ordets rette betydning, dette sammen med begrepet "engelsk" gjør at mange er noe skeptiske til en utad sett feiende flott bil. Derved blir verdifallet deretter, greit når man skal kjøpe og ikke fullt så greit når og hvis man skal selge bilen en gang i fremtiden. At understellsbehandling med etterbehandling hvert annet år ved 30.000 km i året, ligger i sakens natur, vår gode venn stålmarken trives veldig godt i en hvilken som helst rammebygd bil. Dette med understellsbehandling gjelder egentlig alle biler, den norske vinteren er ennå ikke avskaffet.

Det så, forundrer meg noe, er at en mann som fremstår som både klok og fornuftig ikke ser for seg at en god bil som BMW X5 kan eies i mer enn 4-5 år. Ja, plusspoeng for å være gjerrig som få og være opptatt av å gjøre et godt kjøp, forhåpentligvis er tanken da å prioritere en bil i best mulig stand for budsjettet. Men som vi vet: er man over gjennomsnittet opptatt av å være gjerrig, jeg foretrekker vel egentlig begrepet "sparsommelig", er det denne greia med å kutte overgangskostnadene mest mulig. Mao beholder man bilen mye lenger enn 10 år, for min del har jeg lagt lista for kjørelengde rundt 4-500.000 opp gjennom åra, det er et greit utgangspunkt der man gitt et normalt godt vedlikeholdsregime og jevnlig understellsbehandling slipper de store overraskelsene, og gitt at man ikke får en idiot i fleisen eller gammel rust blir som ny, så finner bilen veien videre til neste lykkelige eier og ruller noen hundre tusen til!

Færre bil-bytter gir vesentlig lavere overgangskostnader, dvs man sparer omregisterintgsavtgift, man sparer forhandlers tillegg (om man handler bruktbil hos forhandler), man kommer inn i den fasen i en bils liv der verditapet blir lavere og lavere for hvert år, og man kan fordele verditapet over flere år. Noe kynisk sett, man kan også i større grad gi beng i å selge bilen med nye dekk osv, om bilen er 10-15 år gammel, ja da bryr ikke kjøperne seg om slike detaljer i samme grad som ved en nyere bil. Alt i alt, man kan spare mye på å beholde bilen lenge!

"Reparasjonsdumpa"? Det er langt på vei en myte, det er her et godt vedlikeholdsregime kommer inn i bildet. Da unngår man overraskelser, da kan man langt på vei forebygge at ting som går i støkker drar med seg "halve bilen". Legg til at man selvfølgelig også kjører med vett, ikke minst når man skal dra med seg den lille, lette båten på 3.5 tonn.

Jeg merker meg også en viss trang til diverse utstyr. Jeg ville prioritert webasto og greie skinnseter, adaptiv ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger