0

Vinterdekk med snøfnugg

spurt 2021-01-10 18:32:38 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Jeg har Hakka vinterdekk med M+S (mud and snow). Så fikk jeg kommentar fra en kollega at det om det ikke er snøfnugg ikon på vinterdekkene så er de ikke lovlige på snø og is, i Norge. Min kollega ringte også sitt forsikringsselskap for å høre om dette, og svaret han fikk var ikke helt klart, men at det kan ha innvirkning på forsikringen om en er i en ulykke med vinterdekk uten snøfnugget. Stemmer dette? Jeg føler jeg har ganske god peiling på bil og alt dette, men har faktisk aldri tenkt på om det er snøfnugg eller ikke på vinterdekkene. Hva er riktig her, bør jeg bytte dekk til noen med snøfnugg på, eller kan jeg kjøre trygt med de som jeg har i dag?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-11 11:42:20 +0100

Prinsippielt sett kan du risikere både regress og avkortet erstatning om du f.ex det kan hevdes at bilen ikke er "skodd etter forholdene". Dette kan komme til anvendelse om du kjører på sommerdekk på klonk is, eller på blankslitte vinterdekk en snørik dag. Normalt sett må det imidlertid dreie seg om en relativt alvorlig ulykke, altså store materielle skader eller personskade, og med et åpenbart element av uaktsomhet med i bildet for at det skal bli stor baluba av det. Her er både "sommerdekk" og blankslitte dekk, uansett type dekk, en sikker oppskrift på trøbbel, det er pr defibisjon grovt uaktsomt uansett om du så måtte kjøre som selveste presten!

Dine dekk ligger forsåvidt i et grenseland, men som vi vet, det er ikke ubetinget påbud om bruk av vinterdekk for personbiler i kongeriket. Det er denne greia med "skodd etter forholdene" som i stor grad regulerer bruken av vinterdekk. Dette kan man mene mye om, mange tøyer dette et godt stykke lenger enn de burde og gir beng, dvs kjører med sommerdekk hele året. Atter andre kjører med piggfrie vinterdekk i den tro at det er "helårsdekk", og så har vi de som kjøper f.ex dekk som i noen grad faktisk er påtenkt å fungere som helårsdekk, iallfall er de godt egnet til det: med en viktig modifikasjon: på sydligere breddegrader. Hadde nær sagt Spania, men som vi ser i disse dager, det kan bli spennende vinterforhold i Spania også!

Dette med MØNSTERDYBDE og profil vil også være av avgjørende betydning, jeg tenker at dine dekk ikke nødvendigvis vil være spesielt retningstabile med snø og slaps om mønsterdybden bikker under 4-5 mm. Så kritisk er mønsterdybde og profil for egenskapene under slike forhold,og som vi vet, det er dekk som selges som "vinterdekk" der ute - ofte av den billige sorten - som burde vært forbudt ved lov i et land som Norge, der vinteren faktisk ennå ikke er avskaffet. Så nei, dine dekk er nok ikke på noen måte noen "versting" i forhold til dette med vinterføre, men det er overveiende sannsynlig at det f.ex har en gummiblanding som ikke nødvendigvis er spesielt godt egnet for norske forhold. Det kan også være forskjellig profil vs nordiske vinterdekk, kfr forøvrig testen av vinterdekk for SUV, publisert hos Motor, opptil flere overraskelser der "

Noe forenklet sett, om vi ser på forskriftene, vil kravet om M+S og snøfnuggene primært være riset bak speilet i forhold til tyngre kjøretøyer. Men, det er et stort "men": ordlyden i dekkforskriften er ikke helt "grei": ”Vinterdekk kan være enten piggdekk eller såkalte friksjonsdekk uten pigger. De skal være spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake», og være særskilt fremstilt for vinterkjøring.”

Det er den siste bisetningen du skal legge merke til, spesielt om du er yrkessjåffør og/eller kjører en doning med tillatt totalvekt på oppsiden av 3500 kg. Om du kjører personbil, er det altså mer bop-bop, i ditt sted ville ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar