"Høy" kilometerstand? Til taxi å være, må denne bilen ha stått nærmest parkert! Har selv hatt en ex-taxi, den hadde rulla drøye 200' på to år....det er LITT lenger siden 2013! Vanligvis snakker vi om rundt 500' innenfor de tre åra en taxi normalt sett er i tjeneste før den blir solgt videre til neste lykkeligere eier, gjerne en kjekk kar som deg som har sett verdien i en bil som er passet på av en proffesjonell eier. Så nei, det er ikke noe problem å kjøpe ex-taxi, snarere tvert om. Men der som ellers, man sjekker det som sjekkes skal, og siden dette nok er en bil som har sin pris og har noen år på veien, en godt utarbeidet tilstandsrapport eller NAF-test bør foreligge FØR eventuelt kjøp.
Likeledes er en grundig prøvekjøring absolutt mandatory. Noe å være ops på? Du finner sjekklister for både generell sjekk og prøvekjøring på nett, ta utskrift, krøss av. Få gjerne med deg en god venn som kan de tingene du ikke kan, og ta det derfra. The Bottom Line er likevel at en bil som er passet på av en proffesjonell bruker, attpå til en taxi som knapt nok er innkjørt (neppe mange sjåffører som har sittet i denne bilen) er gjennomgående et trygt kjøpt. For min del ville jeg før kjøpt en slik bil enn en hvilken som helst "bykjørt" eller "ihjelkjørt" bil med halvparten av kjørelengde og et halvt dusin private eiere på tilsvarende antall år. Sannsynligvis ville jeg jeg ikke engang vurdert sistnevnte og gått rett på taxien. Mulige problemer? Dette er definitivt ikke verdens billigste bil å eie, men du har jo en viss erfaring fra en bil i samme sjangeren. Da har du formodentlig også personlige preferanser og gode grunner til å ønske deg akkurat en slik bil, og vet hva du går til. At bilen er "sprekere" er ikke det viktigste her, men nyere? Det er en god ting! Måtte du bli fornøyd, lykke til!