0

Dyre reparasjoner, er El-bil lønnsomt og miljøvennlig?

spurt 2021-01-04 11:02:00 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, ser dere skrev litt om dette i 2018 https://www.tv2.no/a/10129837/, kan dere ta opp tema igjen. El-biler er modulbaserte og repareres kun med nye deler, det er svindyrt. En tidligere kollega hadde en Leaf 2012 som Nissan sa det ville koste 70-90k å fikse, de anbefalte å kaste den, bilen var gått 75kkm... han solgte bilen som rep objekt til en kamerat av meg for 6000,- som så fikk tak i en brukt AC kompressor da den opprinnelige var kortsluttet og en ny keramisk sikring i batterienhet som var gåen pga kortslutning i AC kompressor. Deler for 4-5k og bilen går som et skudd igjen, sannsynligvis i mange år. Noe må gjøres i forhold til dette om El-bil skal være bærekraftig...

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-04 15:59:36 +0200

Hei Høres mere ut som slett feilsøkingsarbeid der mye mere inngående undersøkelser må foretaes før man anbefaler vraking av bilen. Er ikke noen grunn til at vi ikke skal bytte nødvendige deler også i en elbil og til og med i batteripakken. Er en celle i batteripakken defekt så er det jo strengt tatt ingenting iveien for å bytte denne cellen fordi om rådene vil være å bytte hele pakken. I store elektriske trucker tar man målinger på cellene og bytter bare den defekte cellen. Er nok bare bransjen som må tenke nytt her for blant annet å spare miljøet da det er forkastelig å bytte ut 20-30 celler i en batteripakke med påfølgende håndtering som farlig avfall og produksjon av nye der vi,vet at bestand deler i batteriene er produsert og fremskaffet under uhorvelige forhold for arbeiderene.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-04 16:57:21 +0200

Som vanlig trampeklapp for Kamerat K her, jeg slutter meg til og hopper av fryd! Helt sikkert mange av oss som tenker i samme retning, det er bare et bittelite problem: blårussen! Det gir mer klingende mynt i kassa å skifte hele moduler, det er jo bare å skrive en feitere faktura til kunden! Å skifte ut en battericelle her og en der? Da må jo mekanikerne ved verkstedet læres opp til godt, gammeldags håndverk, antagelig lodding og demontering/montering av batteribanken! I noen tilfeller skal vi forresten ikke se bort fra at "noen" i all sin uendelige visdom har støpt dritten inne i flere lag med epoxy og plast og fandens oldemor! Det skakke' være lett....ref f.ex IPhone!

Jeg merket meg også en artikkel på Motors nettversjon i desember: om en Tesla som hadde satt Norgesrekord i verkstedsbesøk for å få ordna det som for meg ser ut som et elektronikkproblem. Uten å gå i detaljer, artikkelen avslører to ting: Teslas verksted har åpenbart store problemer med å utføre et strukturert feilsøk og reparasjoner på komponentnivå av elektronikk....dernest...neste eier fikk ingen informasjon om dette forholdet. Som så mange andre, ble han nektet fullt innsyn i bilens verkstedshistorikk....har vi sett dette hos andre importører tro? Man skylder på "personvernet", men artikkelen i Motor avslører det jeg har hatt en meget sterk følelse av hele tiden: den egentlige hensikten med å holde tiblake bilens histoikk, er å holde tilbake informasjon som kan være kritisk for neste kunde: det være seg i forhold til kjøpsebeslutning....eller som her....for å utføre f.ex reparasjoner på komponentnivå hos et tredjepartsverksted! En full historikk vil jo kunne peke ut hvor skoen egentlig trykker...og som vi vet...det finnes f.ex bilelektriske firmaer i inn- og utland med kompetanse som går merkeverkstedene en høy gang. med fare for å bli misforstått: ingenting slår en spesialist når det gjelder mer komplekse feil!

IThe Bottom Line er at på konvensjonelle biler har vi gjennom flere tiår utviklet et system med byttedeler...generatorer...startere...motorer...girkasser....hele gullrekka! Det burde da ikke være spesielt vanskelig å etablere tilsvarende for batteribanker, display og andre knalldyre deler som ødelegger moroa for arme elbileiere! Gå sammen dere der ute, frem dette som et krav overfor de respektive importørene! Siden grønningene slår seg på brystet over "elbilnasjonen Norge" må man kunne forlange såpass! Voooops....men hvor stort er egentlig det norske markedet i den store sammenhengen tro....? Kanhende det tar noen år før det er tilstrekkelig mange elbiler til det kommer byttedeler, hvem vet? Men igjen: her har elbilforeningen pinadø noe som er mye viktigere å ta tak i enn å sutre over at elbilistene må betale 2 fattige tusenlapper i avgift fra og med i år!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-04 17:05:58 +0200

her har elbilforeningen pinadø noe som er mye viktigere å ta tak i enn å sutre over at elbilistene må betale 2 fattige tusenlapper i avgift fra og med i år!

Ops Norulf har du husket å låse døren he he :-)

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar