0

Bytte av motor

spurt 2021-01-04 09:30:54 +0100

anonym bruker

Anonym

Kjøpte en brukt Subaru VF 64333 . Etter kort tid fikk vi motorhavari. Fraktet bilen til Mekonomen på Nøtterøy som skulle sjekke om motoren kunne repareres eller at den måtte byttes. Klagde selger inn for Forliksrådet og fikk kr. 35.000,- i erstatning. Før Forliksrådmøte fikk vi et muntlig tilbud fra Mekonomen på følgende: Brukt motor, kr. 20.000,- Montering 8 - 10.000,- + frakt ca- kr. 5.000,- Tilsammen kr. 35.000,- Prisen var inkl. mva. Vi skulle komme tilbake til om de skulle bytte motor etter at selger hadde betalt inn det avtalte beløpet. En dag fikk vi telefon fra Mekonomen at bilen var ferdig om 2-3 dager og at den foreløpige prisen var ca-. 63.000,- De kjøpte byttemotor noen dager etter at vi hadde bedt om pris. Vi har ikke bestilt bytte av motor og aksepterte selvfølgelig ikke dette. Etter lang tid fikk vi et møte med eier av Mekonomen som sa følgende: Hadde jeg vist om dette hadde vi ikke startet med å bytte motor på en så gammel bil. Dette burde jo kundemottaker gitt oss beskjed om og videre frarådet oss å bytte motor. Videre er det uforståelig at de setter i gang dette uten at vi har signert på en bestilling. Etter 2-3 måneder ringte eier oss og spurte om vi kunne bli enige om en løsning. De skulle da sende oss et tilbud på å få bilen EU godkjent. Dette fikk vi på ca. 13.000,- + mva. I tilbudet står det følgende: Motorlampe lyser Dårlig motoreffekt. Avgass ikke målt grunnet feil på system.

Får ny informasjon De har i ettertid tatt bilen inn i verkstedet igjen og byttet ABS sensor. Deretter foretatt ny test av motoren slik at den nå skal være i orden. Dette aksepterer vi ikke. De har truet oss med å sende saken til Forliksrådet noe vi ha akseptert for over 2 måneder siden. Ikke noe har skjedd. Vi forlanger nå bilen levert tilbake til oss i den stand den befinner seg uten at vi skal betale for det. Bilen har stått på verkstedet i over ett år. Bilen har hele tiden vært forsikret. Vi har hatt kostnader på annen bil gjennom året og vil eventuelt forlange erstatning for dette. Har vi en god sak her ?

Vennlig hilsen Elisabeth og Ragnar Thon 911 35 559 - 911 44 136

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-04 10:18:26 +0100

updated 2021-01-04 14:35:10 +0100

Hei Elisabeth og Ragnar Saken deres er så komplisert at det skal noe til at en amatør kan greie å lose dere igjennom dette. De første prisene dere fikk på 35000 kr var nok ganske så optimistiske både på den brukte motoren og tid brukt på å bytte den, det er et ganske så møysommelig arbeid å bytte en motor rett og slett fordi det er mye sjekk og sjekk en gang til for sikkerhetskyld prinsippet som må brukes da det absolutt ikke er en vanlig dag til dag jobb for et verksted så de unngår ofte slike jobber rett og slett for det går alt for mye tid som vanskelig kan forsvares på en faktura overfor kunden og det blir da gratis arbeid. Normalt er det garasje mekanikere som setter inn brukte motorer og som bare bruker sin egen tid og slipper å skrive faktura til seg selv. Den neste prisen på 63000 kr er nok den prisen jeg ville antatt at det kom til å koste og er nok ikke en ueffen pris men vi må på detalj nivå for å vurdere det helt korekt. Dere kan regne med at verkstedet her har rimelig gode kort på hånden her når de ønsker å ta det til forliksrådet. Enhver dokumentasjon ang innhenting av tilbud osv kan være viktig her for utfallet samt kommunikasjon mellom dere og verksted. Jeg er som nevnt amatør ang forbrukersaker så dere bør søke hjelp alle plasser dere kan og er dere fks Naf medlem så kan dere lene dere på deres advokater. Å få tilbake bilen kostnadsfritt kommer nok til å sitte rimelig langt inne for verkstedet.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-04 18:08:24 +0100

updated 2021-01-05 18:22:41 +0100

*REDIGERING: Jeg har rettet opp noen stavefeil og gjort et forsøk på understeke det essensielle i saker som dette *

Ja, mye frem og tilbake her, i tillegg aner det meg at det er dårlig kommunikasjon med i bildet. Som kamerat K antyder, noenogsekstitusen for det som beskrives som en byttemotor er en fornuftig pris, og når du skriver "byttemotor" assosierer jeg det med en verskstedsoverhalt motor, med en form for garanti. Differansen mellom de 35.000 dere oppnådde i forliksrådet og dette beløpet er såvidt liten at jeg ville betalt med et smil og sagt hipp hurra! Nå tolker jeg det imidlertid dithen at det er flere forhold med i bildet her, men igjen: det er fortsatt moderate beløp det dreier seg om. Mitt råd er å gå i dialog, forsøk å få på plass en positiv tone, og finn en løsning begge parter kan kan leve med. Ingen er jo interessert i en bil som står og samler støv i en krok på verkstedet, verken dere eller verkstedet! Beina ned på jorda, snakk sammen!

Dette med kommunikasjon er også en kritisk faktor i forhold til om dere har en "god sak" eller ikke. En hva-sa-hvem-sa diskusjon er av liten verdi her, skriftlig kommunikasjon er alfa og omega. Finnes ikke dette, er det en betydelig prosessuell risiko forbundet med å "gå videre". Sagt i klartekst: tvistebeløpet er begrenset, for meg fremstår det som om det dreier seg om en ikke helt ny bruktbil, dvs verdi i størrelsesorden 100.000. Ja, dere kan innhente et fritt rettsråd hos en av NAF sine samrbeidsadvokater, uavhengig av om dere er medlem eller ei vil man normalt sett være greie nok til å gi dere kontaktinformasjon til nærmeste samarbeidsadvokat om dere spør.

Men, sier advokaten "nada", er det ikke uten grunn: da sier han egentlig at riskoen for å sitte med både egne og motpartens saksomkostninger og dask på lanken er betydelig. Da lander dere på samme råd som over: positiv dialog og en løsning begge kan leve med. Ja, verkstedet kan endelig gå til forliksrådet, men også dette koster penger - for dere også. Ja, dere har antagelig rettshjelpsdekning i bilforsikringen, koster lite å sjekke om den dekker. Denne vil uansett kun omfatte egne advokatutgifter, og det er en egenandel.

THE BOTTOM LINE er at det er et mildt sagt uryddig forløp i denne saken. En ting som er viktig å ha klart for seg, er at begge parter har både plikter og rettigheter. Om verkstedet f.ex kan påvise at dere har latt saken stå i stampe...underforstått unnlatt å kommunisere på en sporbar måte etter at verkstedet testet motoren og ditt og datt....og derved oppfyllte sin forplitkelse til å "utbedre feilen"...ja da har dere et betydelig forklaringsproblem som dere iallefall bør ha et godt svar på!

Med "godt" mener jeg en god begrunnelse, som må kunne settes ned på et papir i en eller to setninger, ingen adjektiver, ingen lange "hva-sa-hvem-sa" oppramsing. Det eneste som gjelder her, er dokumentbar, verifiserbar ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-04 18:39:50 +0100

Elisabeth og Ragnar må nok tilbake til virkeligheten og lese nøye igjennom det Norulf beskriver her, Hvis man krever å få bilen igjen kostnadsfritt og samtidig be verksted dekke utgifter til leiebil i et år så tror jeg den kampen er over for deres del ja altså for Elisabeth og Ragnar.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-05 18:30:05 +0100

Et godt poeng fra Kamerat K, jeg kan bare legge til at jeg har tatt en gjennomgang og rettet opp noen stavefeil samt gjort et forsøk på å få frem det essensielle i slike saker enda litt klarere. Med forbehold om at mitt subjektive inntrykk av saksforholdet slik det beskrives i det opprinnelige spørsmålet er sånn nogenlunde korrekt: jeg ville helt klart gjort alt jeg kunne for å komme i en positiv dialog med verkstedet her, og om mulig finne frem til et kompromiss begge parter kan leve med. Om det er et økonomisk moment der dere rett og slett ikke har råd, snakk med gutta på verkstedet, det finnes faktisk gode mennesker som strekker seg langt for å hjelpe medmennesker i en vasneklig situasjon de fleste steder, man må bare finne dem.

Og er det mer i retning av en prinsippkrangel? Glem det. Svelg et par små kameler, finn en løsning og gå videre, i særdeleshet om vi snakker om en tvist som dreier seg om moderate summer. Jeg er rimelig sikker på at verkstedet vil komme dere i møte, en proffesjonell aktør er normalt sett ikke interessert i å bruke tid og penger på å opprettholde evige konflikter. Tvert om. Tenk fremover, ta vare på dere selv. Og et oppriktig ment lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar