Vel, tro meg, fri eksos på en diesel både hører og merker du, det låter som det reneste tordenværet under bilen, det rister til og med! Falsk luft er a complete different matter, det høres ikke likedan ut. Begge deler vil medfører redusert ytelse og problemer for bilens styringselektronikk, i den forstand at blandingsforholdet blir riv, rav ruskende feil. Da bruker du naturlig nok også mer drivstoff, og mitt råd til deg er enkelt og greit: oppsøk et verksted snarest mulig og få klarhet i hvor skoen egentlig trykker. Lancer er greie biler, de fleste verksteder bør kunne hjelpe deg her, og som vi vet, timeprisene ved uavhengige, autoriserte (alltid bruke AUTORISERT verksted!) verksteder vil normalt sett være vesentlig lavere. Ikke bli forundret om et uroginalt eksosanlegg eller hva du nå måtte trenge, vil være vesentlig billigere enn originalanlegget også...og fungere minst like bra.
Gjør-det-selv? Når du ikke helt klarer å skille mellom et helt eller delvis eksosanlegg og falsk luft, er det fornuftig å oppsøke hjelp, fortrinnsvis et verksted. Ring-en-venn kan også fungere, men det løser jo liksom ikke problemet sånn uten videre da. Å skifte et eksosanlegg? Kan være nokså greit, men om du ikke har gjort det før....betal et verksted for den halvtimen eller timen det tar å gjøre det. Er det andre ting? Ta sorgene når de kommer, falsk luft kan komme av så mangt. Lykke til!