0

Hvorfor er Svenske priser så ulike norske?

spurt 2021-01-03 17:00:35 +0100

anonym bruker

Anonym

Min Volvo V50 trengte nye fjærer. Pris i Norge omfattet 4-4,5 timer på verksted. I Sverige var jobben gjort på 2,5 timer - som også var lik estimatet. Jeg regner med at reell tid = 2,5 timer. Deler kommer i tillegg - både i Norge og i Sverige Men: Driver norske bilverksteder med ulovlig prissamarbeid?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-03 20:10:57 +0100

Hei Nja både og da det arbeides ut fastpriser som tilsynelatende kan være noenlunde like, men når det er sagt så er det nok ikke slik at verkstedene ringer hverandre for å spør hva nabo verkstedet tar for jobben. Men skulle en kunde komme inn å fortelle at nabo verkstedet gjør jobben 1000 kr billigere så tror jeg de ville satt seg ned å se på hvor de kunne kutte kostnader på den aktuelle jobben. Jeg ville nok snarere kalt det konkuranse men det er nok tvilsomt at Norske verksteder begynner å konkurrere med Svenske verksteder eller såkalte Svenske priser som vi liker å kalle det. Drar du til Polen blir det enda billigere men blir jo en liten kjøretur da og blir vanskelig i disse Corona tider.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-03 20:16:24 +0100

Det er skrevet mye om norske verkstedspriser i herværende spalte, vår gode venn Benny formulerer det kanhende best: absolutt alt innenfor veggene på et norsk verksted skal gi avkastning så det holder og litt til! Om den arme mekanikeren går på dass eller tar seg en røyk, ja da står jaggu BI-kandidaten i blådress der med stoppeklokka og øker timeprisen for å kompensere for pausa! I tillegg koster det selvfølgelig litt å drive sjappa også, verktøy, kjeledresser, opplæring og alt det derre...men EN TING skiller veldig sterkt mellom det store utland og Norge: se litt rundt deg neste gang du er innom en norsk merkeforhandler: hvor mange kjekke gutter i dress og slips svinser rundt deg nesten før du kommer innafor døra? Hvor mange kundebehandlere med skjorte og slips sitter der bare for å skrive ut faktura og ellers gjøre sitt beste for å hjelpe deg? For ikke å forglemme hvor mange som sitter BAK KULLISSENE....bare for at den ene stakkars mekanikeren som skal fikse bilen din skal ha det "støtteapparatet" blårussen mener han trenger!

Legg til at norske merkeforhandlere er veldig glad i fine lokaler med mye glass og stål, de liker å ha det varmt, i det hele tatt: vi må da forstå at de må holde stive priser for å tjene nok penger! Joda, jeg kan forstå litt av det derre, men når timeprisen er så heftig at selv en kjendisadvokat ville rødmet, for ikke å snakke om at f.ex identisk olje prises til både det tre- og firedobbelte av hva den koster gos auvhengige, like autoriserte verkstdeder? Da rygger jeg baklengs og velger nettopp det: et lite, uanseelig verksted der jeg bor, med en verkstmester som virkelig kan sine ting og ellers en kontordame og to mekanikere. Ikke like fint lokale, ikke like mange duttebasser med slips, men man gjør like godt, til tider bedre arbeid, til en mye, mye hyggeligere pris!

Og det du nevner....med en fresk kalkyle på forhåndsprisa "standardjobber"? Dessverre er det en del av bildet det også, jeg har sett det mer enn en gang, selv om min favoritt-merkeforhandler faktisk gjennom mer enn tyve år var blant de aller beste, også på pris. Men nevnte BI-kandidater har etterhvert gjort sitt inntog hos samtlige store aktører i bilbransjen i Norge, sånn er det bare! Det må vi bare leve med, eller finne en vei rundt. Ja, rent bortsett fra løsningen jeg nevner her, som koster omtrent det samme som å få jobben gjort i Sverige....også jeg har brukt svenske verksteder med stor glede og fryd. Bla i Arboga er det f.ex et bittelite VW-verksted drevet av en tysker, helt fantastisk service, gode priser, godt alt! Og med Volvo må det jo være en drøm å besøke søta bror! At Sverige er så nær er i seg selv god nok grunn til å velge Volvo for mange!

The Bottom Line er at norske bilverksteder neppe driver med utstrakt prisamarbeid, men konkurransen er ikke riktig like sterk som tilhengere ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-03 20:49:50 +0100

updated 2021-01-04 17:27:17 +0100

Norulf har rett så det holder, det er vi forbrukere som må bli flinkere til å tenke alternativer . Vi setter inn bilen på nærmeste verksted uten engang å spør om pris mens vi med kirurgisk nøyaktighet velger matvarer der vi kan spare en krone på matvarebutikken. Vi tror Benny spøker når han sier at det står en mann med Gullinfattede briller og Armani dress med stoppeklokke og følger med på mekanikerene men det er faktisk slik. Vi kan ikke la kunden betale for dette er en gjengs kommentar. Stasi ville blitt røde i ansiktet av beundring hvis de hadde sett hvordan et moderne bilverksted var drevet ang kontrol på de amsatte. Ps: Godt nyttår Norulf :-) Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-04 18:13:22 +0100

Ja, godt nyttår til dere alle :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger