0

1 liter TSI motor

spurt 2021-01-03 13:13:39 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg driver og kikker litt på nyere Volkswagen modeller, og da særlig Golf. Har dere noe informasjon om det har vært noen spesielle feil eller ting å merke seg ved de mindre bensinmotorene som står i Golf og Passat? Og er DSG en god kombo med de mindre bensinmotorene, eller noe man bør styre unna?

Mvh. Andreas

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-03 20:35:41 +0100

De små benzinerne er helt greie, problemene var knyttet til tidligere generasjoner av disse motorene: frem til rundt 2013 hadde man kamkjede og en uheldig designet strammer. Dette problemet ble løst ved å gå over til en svært solid tannreim og ny strammemekanisme, fritt sitert Kåre Willoch dengang han ble statsminister: nu går alt så meget bedre!

Rett nok er det overraskende mye anvendbar kraft i disse motorene, da tenker jeg på 1.0, 1.2 hhv 1.4 TSI, og som du sikkert vet, de er dytta inn under panseret i en drøss biler fra VAG. Når det er sagt, selv om en turbomata liten benziner er en helt annen verden sammenlignet med en 1.0 benziner fra tidligere tider, det er og blir nettopp det: en LITEN motor. Det innebærer at du skal vite hva du går til, dvs du bør prøvekjøre aktuelle biler, og du bør prøvekjøre under varierte forhold. Gjerne både by, land og motorvei, spesielt motorvei og harde stigninger innebærer kjøring der du vil kunne merke når motoren blir i minste laget. 2.0 TSI er a complete different matter, likedan 2.0 TDI, og sikter du på Passat, glem de små motorene, Passat blir i tyngste laget her. "Høy effekt" på papiret? Glem det...sjekk effekt- og momentkurven....du skal jakte turtall for å skremme ut alle ponniene fra en liten benziner, det gir ingen "høydare" på verken harde stigninger i Norge eller i litt høyere tempo i det store utland. Man må bare vite hva man går til, kjører man med vett kan man uansett risikere å bli fornøyd :-) Norske fartsgrenser gir uansett ikke de helt store utfordringene for en motor som bremser typisk rundt 100-110 hk, I det hele tatt, om du har et kjøremønster der du ikke fyller bilen med bagasje og passasjerer spesielt ofte vil den motoren du nevner fungere helt greit i en Golf!

DSG vs de små benzinerne? Det ligger i sakens natur: du skal være VELDIG glad i å gire for i det hele tatt å tenke på å kjøpe en benziner med manuell kasse. Etter mitt hode burde samtlige benzinere fra VAG vært PÅBUDT LEVERT med automatkasse. Vi har selv en 1.2 TSI med 7-trinns DSG i konebilen her hjemme, det er en noe nær perfekt kombinasjon, legg til at 7-trinns DSG generelt er silkemyk, den eneste gangen du merker at den girer er når den girer nedover i harde stigninger. Men når du blir kjent med bilen og bruker gasspedalen riktig: da kan du gjøre så mykt du bare vil. I det hele tatt: med det ekstra momentet som følger med turboen får du en mye behageligere opplevelse med disse motorene enn du ville fått fra en "gammel" benziner.

The Bottom Line er prøvekjøring, dernest finner du en passende bil. Både Golf, Beetle, Fabia og A3 er omtrent samme størrelsen, samtlige leveres med varianter over temaet "liten benziner" og DSG. Jeg vil jo si at Golf er det beste alternativet for en grei allround-bil ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar