0

Hei benny,og godt nyttår💥

spurt 2021-01-03 11:08:56 +0100

anonym bruker

Anonym

Har to stk baterier stående i en båt og lurer på om bateriladeren kan stå på hele tiden når den er automatisk?det sies at den slår seg av når bateriene er fulle og på når det trengs.noen sier at det ikke er bra og noen sier at det ikke gjør noen ting,hva er din mening?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-03 12:48:34 +0100

Om reguleringselektronikken i laderen er godt designet, skal dette være problemfritt. Jeg stoler imildertid ikke på verken batterieladere eller andre duppeditter uten å ha testet og sjekket dem først, som et minimum følger jeg med på indikasjonene på laderen ved første gangs bruk. Når batteriet er fulladet skal laderen på et eller annet vis indikere "lading avsluttet" og gå over i vedlikeholdmodus, eventuelt en eller annen form for standby. Noen ladere har enkle viserindikasjoner på ladestrøm og ladespenning, begge disse skal gå ned når batteriet er fulladet. Andre ladere har en eller flere lysdioder med gilde farger, som alltid ellers: det er IKKE dumt å lese bruksanvisningen :-) Siden jeg er som jeg er, måler jeg gjerne også faktisk polspenning og ditto strømtrekk med et mulltimeter ved første gangs bruk, men dette er strengt tatt ikke nødvendig gitt at man har visere eller dioder som gir en grei tilbakemelding.

THE BOTTOM LINE ER, at som du sier, laderen skal "slå seg av" eller gå ned på vedlikeholdslading når batteriet er fullt. Dersom den IKKE gjør det, ja da har du et problem som i beste fall skader battteriet, i verste fall sier det "futt" i større eller mindre grad. Når det er sagt, det siste har jeg bare opplevd en gang: i mangel av en trygg og sikker batterilader brukte et par kolleger en strømforsyning av den ekstreme sorten til å lade NiMh-banker med omtrent samme kapasitet som et motorsykkelbatteri. Batteriene lå klint opp i taket i løpet av få sekunder og d'rede kolleger måtte skifte underbukse og skammet seg veldig i lange tider! Når det er sagt: om du har valgt en nogenlunde god lader, altså ikke den aller billigste, gjerne med god dokumentasjon, ja da er like trygg, like god, som f.ex laderen som følger med mobiltelefonen din. Også der er det jo litt dumt om laderen ikke kobler ut når batteriet er fullt, men det skjer altså uhyre sjelden. Igjen...gitt at man IKKE kjøper en Kina-lader på Ebay! Kina-laderen bør man som et minimum teste et par-tre ganger mens man holder den under oppsyn! Ellers forutsetter jeg at du IKKE har noen hjemmelagede duppeditter eller andre ting og tang med i ladekretsen....laderen bør være direkte tilkoblet...da er det kun elektronikken i laderen som styrer showet! Rema-prinsippet: få feilkilder!

En tilleggsgreie med båter: sørg for tilstrekkelig utlufting av batterirommet, og ha gjerne laderen plassert "utenfor", iallefall ikke i et "lukket rom" der det kan samle seg gass fra f.ex en drivstofflekakkasje. Laderen vil jo koble ut og inn i løpet av vinteren, og nei, normalt sett er det ikke gnistdannelse i en godt designet lader, men enkelte ladere, f.ex den sorten som styres av åpne releer, kan gi åpen gnist ved inn og utkobling. Ha ellers et fortreffelig godt nyttår, måtte båten gi deg mye glede utover mot sommeren!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-01-03 11:08:56 +0100

Sett: 49 ganger

Sist oppdatert: Jan 03