0

Golf GTE tåler ikke stå parkert i 4-uker

spurt 2021-01-03 06:15:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny

Har nettopp gått til innkjøp av en Golf GTE, 2018 modell. I den forbindelse har jeg kommet over en ny og en ganske så uventet problemstilling. Da jeg jobber på sjøen medfører dette at bilen blir stående ubrukt i 4-uker av gangen. Det jeg har opplevd når jeg kommer hjem er at 12V-batteriet har tappet seg helt ut. Første gang med låst bil, da ble Viking løsningen. Iflg både Viking og to Volkswagen-verksted så er det unormale her at bilen sto ubrukt i inntil 4-uker og ikke at 12-volt batteriet tappet seg ut, dette var noe man måtte forvente med moderne biler. Dette har jeg imidlertid litt vansker med å kjøpe, det skal også sies at bilen er parkert i en helt ny og isolert garasje, der temperaturen alltid er minimum noen plussgrader. Jeg ble imidlertid anbefalt å vurdere vedlikeholdslading som en løsning. Dette er ikke noe praktisk problem når jeg står hjemme, men der det ikke er tilgang på strøm, hva skal en da forvente. Tenker på en typisk 2-ukers sydentur i Januar, der bilen blir parkert på Gardermoen i minus -8 grader. Kan jeg da forvente at batteriet er utladet? Da en isolert oppvarmet garasje sørger for langt bedre forhold for et batteri enn en åpen parkeringsplass med temperaturer som kan bli langt ned på det blå.

Synst sum summarum at dette ble en begrensing og et usikkerhetsmoment i bilholdet som jeg ikke hadde regnet med. Har forøvrig aldri hatt problem med utladning på den forrige bilen som var fra 2003.

Er dette noe en bare må akseptere «er sånn» eller bør her bilforhandler kunne gå mer grundig til verks å sjekke ut om det går an å justere ned «hvile strømforbruk» eller lignende?

Mvh

Thormod

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-03 08:34:38 +0100

updated 2021-01-03 09:52:28 +0100

Hei Thormod Nei justere ned som du sier hvile strømforbruk blir nok altfor komplisert men å få det målt slik at man kan fange opp et problem med en strømtyv er nok fornuftig Hvilestrøm er bare noen milli ampere alt etter bilmodel. Dobbel lås bilen slik at alt går til hvile og ta en måling, er det for høyt må man begynne å ta ut kretser for å finne den som tar mest strøm og ta det videre derifra. Ellers så blir det å ta av batteripol men er jo litt plunder med det da. Det kan også av ulike grunner være at batteriet ditt ikke er helt friskt det kan skje produksjonsfeil i nye batterier også. Kanskje du skulle svinge innom et bilelektrisk verksted og få en utladningstest det kan jo være en garantisak dette fordi om forhandleren din ikke uventet forteller deg at sånn er det bare.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar