0

Caravelle 2,5 tdi

spurt 2021-01-02 15:47:29 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Lurer på og kjøpe en 1998 modell caravelle som har gått ca 430000km. Bør jeg styre unna?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-02 16:47:09 +0100

Oida tror kanskje jeg ville spart en stund til og lagt en litt større pott i bilhandelen min uansett om du ikke nevner pris her så regner jeg med at den er rimelig. Hvis en masse riktige ting har vært gjort med bilen oppigjennom livet dens så er kanskje ikke alt håp ute men vil kreve en massiv grundig sjekk. Ja jeg ville styrt unna men hvem er jeg som skal råde andre da jeg selv har en Land Rover Discovery 2005 he he :-)

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-03 12:27:50 +0100

Vel, 430' er knapt nok for innkjørt å regne for motoren og girkassa sin del, regner med at vi snakker manuell girkasse her. Hjuloppheng, bremser mv vil naturlig nok være mer utsatt for slitasje under veis, og noe kynisk sett, alle disse tingene, kall det gjerne de tingene som "går rundt", er for byggeklosser å regne: ikke spesielt komplisert å skifte, ikke spesielt komplisert å ta vare på. Det som først og fremst tar rotta på en god bil, er rust, rust og atter rust. Er det antydning til kritisk rust, ja da er alt annet underordnet: da er det game over og styr unna uansett.

I klartekst: dette er et objekt man skal sjekke ekstremt nøye, selv om prisen er "bare" noen titusenlapper, så hiver man ikke penger ut vinduet i tide og utide! Man begynner med det siste: rust. Deretter sjekker man resten i en nogenlunde fornuftig rekkefølge. Tilgang til bukk er obligatorisk, prøvekjøring likeså. Ta gjerne med en god venn som kan alt du ikke kan. Og har du fortsatt kjøpelyst etter denne runden, ja da sjekker du servicehistorikk, verkstedshistorikk (så godt det kan la seg gjøre, som kjent har bilbransjen lagt seg til en uvane med å skylde på "personvernet" for å skjule verkstedshistorikken for både bilens rettmessige eier og alle andre) og ikke minst: antall eiere! Mer enn si 3-4 eiere...styr unna! Antydning til "tuning" eller "optimalisering"? Styr unna!

Om du fremdeles har kjøpelyst? Vurder nøye om du skal spandere en NAF-test. Dette er noe man sørger for FØR man i det hele tatt tenker på å signere kjøpekontrakt!!!!!! Det er ikke noe poeng i å kjøpe bilen FØRST og ta NAF-test ETTERPÅ! Det kan spare deg for grå hår og mye penger!

Om vi snakker en bil med en til to eiere, kun langkjørt, underlagt et normalt godt serviceregime, med jevnlig understellsbehandling, ingen kritisk rust? Da kan det være et greit kjøp, i den forstand at gitt en pris som gjenspeiler 22 år på veien og 430.000 km, gjerne gode dekk osv osv og fersk EU-kontroll, blir prisen "pr år" på veien helt grei. Kjører du den en, to, kanhende tre EU-kontroller uten ekstraordinære utgifter kan du la bilen bli spiker eller selge den rimelig når motoren ramler ut eller noe annet festlig. For, "alt" kan skje, men gitt at du forholder deg til rådene over, kan du være rimelig sikker på at du har et OK fremkomstmiddel i en periode som motsvarer det du betaler for bilen med god margin.

THE BOTTOM LINE i rådene her, er at BILENS FAKTISKE STAND trumfer både det som for meg fremstår som en moderat kjørelengde for et nyttekjøretøy, den virkelig krevende øvelsen for denne bilen er de 22 årene på veien. Det er her Kong Rust kommer inn i bildet, rent bortsett fra at rust er en showstopper på alle tenkelige vis, er det også en ekstrem sikkerhetsrisiko. Punktene over gir deg i store trekk oppskriften på hva som MÅ sjekkes, detaljerte sjekklister finner ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger