Normalt sett ikke, noe forenkelt sagt vil reguleringselektronikken sørge for at batteriet holder seg innenfor et spesifikt område, f.ex mellom 20 og 80 % kapasitet, gjennnom å styre lading/utlading. Du skriver ikke noe om du har en ladbar hybrid eller en konvensjonell hybrid, men prinsippet er i store trekk det samme. Den største forskjellen er at du med en ladbar hybrid får en noe større mulighet til å velge om du vil kjøre på kun strøm. Men bilens styringsystemer vil likevel hindre deg i å tappe batteriet helt ned, og dersom du vil ha det varmt i bilen, ja da må varmen nødvendigvis komme et sted fra: da startes motoren innimellom uansett.
Når du referer til et "bilde" antar jeg du referer til den feiende flotte grafikken Toyota har laget til istedetfor konvensjonelle viserinstrumenter, der du istedet har en grafisk prentasjon av energiflyen i systemet. Her ser du tydeligvis på et øyeblikksbilde, og ja, om bilen kjører i mer eller mindre rent elektrisk modus der og da, er det ikke uvanlig at energiflyten ut er betydelig høyere enn energiflyten inn. Ikke minst vil dette gjelde ved småkjøring, dette systemet "senser" hastighet og kjøremønster og tilpasser seg etter det, bla er det lagt til grunn at "småkjøring" = bykjøring, da tenker Toyota miljø, og prioriterer elektrisk fremdrift. Verre er det ikke, og bare så det er sagt en gang til: når batteriet er tappet ned til et gitt nivå, vil styringselektronikken sørge for å starte benzinmotoren og tilføre batteriet mer strøm enn det som går ut igjen - altså lade batteriet.
En ladbar hybrid vil normalt sett klare seg sjæl, du trenger altså ikke tenke så mye på verken det ene eller andre, bilen vet sitt eget beste! Med ladbar hybrid er det noe annerledes, da vil kreative (og gjerrige) bileiere kunne lade bilen hjemme og kjøre i rent elektrisk modus ved småkjøring. Om det er spesielt smart, er diskutabelt, bilens elektronikk vil uansett gjøre en rimelig god jobb med å vite når det er lurt å kjøre på strøm uansett. Dessuten...denne greia med å ha det godt og varmt i kupeen krever en aldri så liten innsats fra benzinmotoren. I det hele tatt: jeg tenker at den kloke velger å kjøre sin ladbare hybrid i hybridmodus, dvs ar bilen bestemmer sjæl! Ja, det kan hende man bruker et par hundrelapper mer i drivstoff gjennom et kvartal på det viset, til gjengjeld har man det godt og varmt! Vi bor jo fortsatt i Norge...sånn circa 2/3 av året trenger vi tilleggsvarme om vi ikke skal sitte med votter og lue når vi kjører :-)
Jeg tenker ellers at en "gjennomgang" av bilen kan være smart, for meg fremstår det som om du nettopp har kjøpt bilen. Jeg ville nok foretrukket NAF her, eventuet Toyota, det dreier seg uansett om åavdekke eventuelle feil før en eventuell garanti går ut. Noter deg imildertid en ting til neste gang du handler bil: en grundig TILSTANDSRAPPORT, eventuelt en NAF-sjekk, er noe du bør ha ... (more)