0

kjørelengde strøm

spurt 2020-12-27 17:06:26 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg har kjøpt en Citroen C5 Aircross 1,6 Plug-in Hybrid Bilnr SX16627. De reklamerer at den skal gå 55 km på strøm, men jeg klarer ikke og få den opp i mer en 38 km på skjermen. Jeg synes det er lite, for de jeg hadde en mitsibitsu, som skulle gå 40 km, og den fikk jeg opp i 36, også om vinteren. Jeg har diskutert dette med mobile, og fått en del svar som jeg stiller meg veldig skeptisk til. Blant annet at det nå står vinterdekk på den.(men det burde ikke ha noe med laddingen , mener jeg) også att det er vinter, men det gjør jo ikke så mye på laddingen, men bare på forbruket mener jeg. Ellers er bilen veldig kompakt og behagelig og kjøre. Hva synes du? Er dette akseptabelt, Eller bør jeg forfølge dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-27 20:47:17 +0100

Du skriver ikke noe om hvor kaldt det er er der du bor....alt fra +5 og nedover mot flerfoldige blå gjør noe med evnen batteriene har til å lagre strøm...mao får du vesentlig redusert kapasitet. Bor du et støkke opp i Østerdalen f.ex, er det rimelig sannsynlig at du har betydelig redusert rekkevidde :-)

Ellers er det selvfølgelig flere faktorer som har betydning for rekkevidden, som forhandler er inne på, vinterdekk kan ha betydning....gitt at de har høyere rullemotstand enn sommerdekkene. Ellers er det jo vann eller slaps og snø, alt ettersom på veien, kanhende Citroen har en vel optimisitisk måling...WLTP er jo bare en norm som alle andre...og absolutt ikke "ufeilbarlig". Ja, det hevdes at tallene skal være mer i tråd med virkeligheten, men måleteknisk sett tenker jeg at slike påstander nok er å ta munnen for full: det man egentlig sier med en slik påstand, er at man forventer at virkleigheten skal tipasse seg til målemetoden. Sånn er det altså ikke....som nevnt over....det er flere forhold som har betydning her, forhold som ikke nødvendigvis har vært identiske ved målngen som ligger til grunn for tallet "55".

Ellers sliter jeg litt med å forstå hva du egentlig mener: har du TESTET bilen og kjørt på KUN STRØM til det var tomt, eller har du bare tatt utgangspunkt i et tall for estimert elektrisk rekkevidde på kjørecomputeren? I sistnevnte tilfelle vil bilens styringsystem ha algoritmer som beregner estimert rekkevidde....med trykk på ordet "estimerer". Virkelig rekkevidde kan være lengre, den kan være kortere, det finner du kun ut om du kjører i rent elektrisk modus, uten varmeappararat, iført lue og votter, sånn at motoren ikke blander seg inn og lader underveis.

Om du bør "forfølge" dette? Om det er et tall fra kjørecomputerens beregnede rekkevidde, har du ikke noe å forfølge. Om det er en test? Vel, hvor nøye har du vært når du testet? Kan du i ytterste konsekvens begrunne og dokumentere for kort rekkevidde? Og ikke minst: hvor stort avvik vil Citroen legge til grunn som "normalt"? Jeg tenker at 38 km vs 55 km fremstår som helt normalt på en norsk vinterdag, og nei, det blir feil å sammenligne med det som i realiteten er en helt annen bil. Om det attpå til er en estimert rekkevidde fra kjørecomputeren med i bildet ifht Mitsubishien din, er det en sammenligning som sier alt og ingenting.

The Bottom Line er at du må gjennomføre en konkret rekkevidde-test for å verifisere hva som er hva her. Eventuelt kan du spørre forhandler fint om man kan kontrollere kapasiteten på batteriet for deg...det er relativt enkelt og en grei måte å få bekreftet at alt er som det skal....eventuelt om du faktisk har redusert kapasitet på batteriet. Men....hyggelig dialog er tingen her! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar