0

Bilen er helt død

spurt 2020-12-27 16:26:46 +0100

Bilen min har stått mer eller mindre stille siden sept.2019, har startet den kanskje 3 ganger ila tiden som har gått. Bilen er en 2012 modell. Diesel med manuell gir. Nå får jeg ikke start på den. Det var heller ikke strøm til å bruke fjernkontrollen til å åpne dørene. Har ladet batteriet og på laderen viser det at batteriet er fult. Har også prøvd å starte den med startkabler fra et annet fult batteri, men det gikk heller ikke. Hva tror du problemet er?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-27 20:30:30 +0100

Vel, hva en lader egentlig indikerer, er høyst variabelt...på noen ladere er det kun en diode som egentlig bare forteller at laderen ikke leverer strøm lenger. Det er normalsituasjonen når et batteri er "fullt", men det kan også være tilfelle om batteriet bokstavelig talt har avgått med døden og rett og slett ikke lenger har evne til å oppta strøm. Det samme er tilfelle med eldre ladere som indikerer ladestrøm - du får en indikasjon på at laderen ikke lenger leverer strøm, og jolly fine, om batteriet virkelig er full-ladet, gleder alle hjerter seg! Men det kan også være tilfelle II over.

I ditt sted ville jeg gjort tre ting: først sjekket med et mulitmeter at du faktisk har spenning over batteripolene. Når det kommer rett fra en lader, skal spenningen ligge et hakk over 12 V. Om det er spenning, ville jeg sjekket polskoene: er de fri for korrosjon, sitter de skikkelig? Korrosjon og/eller dårlig tiltrukket polsko vil kunne gi deg varsellamper en kort, men stakket stund når du vrir om på nøkkelen. Greit nok...men gløding og ikke minst startmotoren krever vanvittig mye strøm, er det dårlig kontakt, ja da øker overgangsmotstanden hinsides alle grenser...du får rett og slett ikke strømmen fra batteriet og dit du må ha den for å få start på bilen! Dette vil også være tilfelle om batteriet er kaputt gewesen sein, f.ex har kortslutning i en celle.

En annen mulighet er om bilen din har samme "kortslutningslisse" som bla VW har hatt opp gjennom årene. Det er rett og slett en "link" fra batteriet som brenner av ved en full kortslutning, men da vil du ha null strøm: dvs det vil ikke skje noe som helst når du vrir på tenningsnøkkelen. Dersom du har ladet batteriet i bilen....uten å løsne polskoene....er det legio muliheter for at alle de nevnte problemstillingene er tilstede.

Startkabler? Nja...da forbinder du vel startkablene med bilens batteri.....et problem med korrosjon, løse polsko, kaputt batteri eller svidd sikringslink følger med som nissen på lasset.

Om du ikke kommer frem til en mulig årsak med en nogenlunde strukturert gjennomgang med fremgangsmåten over, ville jeg tatt med batteriet til et verksted og spurt fint om de kunne sjekke om det var liv laga. Det enkle er ofte det beste, jeg tenker jo at et batteri som kan være drøye 8 år gammelt. nok kan ha sett sine beste dager, spesielt om bilen har stått i lange tider. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger