0

Leverandører av re-mapping eller tuning

spurt 2020-12-22 09:48:27 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Det har etterhvert blitt mange tilbydere av motortuning eller re-mapping som det også kalles. «Alle» hevder at de er seriøse, men det er det sikkert grunn til å tvile på. Hvilke kriterier vil du anbefale å vurdere seriøsiteten ut i fra? Effektøkning skal føres inn i vognkortet for å være lovlig. Hva slags dokumentasjon kreves av trafikkstasjonene for at dette kan gjøres? Koster det noe? På forhånd takk for svar.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

8 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-22 17:58:48 +0100

Vel, det viktigste spørsmålet her vet de fleste svaret på allerede: speil, speil på veggen der, hvem har best forutsetninger for å vite hva man kan og ikke kan gjøre med en motor fra Mercedes? Det er rimelig innlysende at 99.9 % av den bulkegjengen som leverer det ære seg tuing, optimalisering eller remapping, opererer langt utenfor hva de har kompetanse og ressurser til å "garanterte" noe som helst for. Ja, det skal angivelig være slik at det for enkelte Mercedes-motorer er slik at ytelsen er redusert for å tilpasses det norske avgiftsystemet, men derved er det ikke sagt at det "bare" er å la en tredjepartsaktør tukle med motorstyringen og trylle frem så og så mange hestekrefter. Om jeg hadde hatt f.ex en 122 hk Merc diesel som jeg ønsket å skremme opp et eller to hakk på Mercedes sin "effektstige", ja da ville jeg i første rekke sett i retning av Flensburg og et Mercedes-verksted der, eventuelt et firma med en tett knytning til Mercedes og tilgang til fabrikkens orignale programvare. Vi snakker tross alt om en av markedets beste biler...å degradere en slik bil gjennom å la hvem-som-helst tukle med motorstyringen....er ikke spesielt smart. På samme vis kan man nok få "tuning" med drøssevis av hestekrefter mer enn det Mercedes noensinne har påtenkt, men rent bortsett fra at det vil være utopi å få godkjent noe slikt i Norge, er det en sikker måte å få et spennende bilhold på. I tillegg er jeg en av mange som ser det som en ekstrem deal-breaker om en bruktbil er tuklet med. Så derfor...er det fornuftig å holde seg innafor de ytelsene motoren leveres med originalt....fortrinnsvis med bibehold av orignal software osv..

Og ja....pandemien hindrer slike sprell akkurat nå, men er vi heldige, blir det bedre tider en gang utpå høsten. Den som venter på noe godt osv osv.. Mhp dokumentasjon er våre tyske venner gjennomgående svært pliktoppfyllende, det er IKKE norske garasje-sjapper! Og ja, Biltilsynet er en side av dette, like viktig er det å melde fra til forsikringselskapet. At dette koster? Biltilsynets gebyrsatser ligger på nett, google er din beste venn. Ikke avskrekkende, men det betinger at du slipper å gå f.ex en ekstra runde for å innhente tilleggsdokumentasjon hos f.ex Sintef. Stikkord: effektmåling, utslippsmåling, støymåling. Alt dette slipper du om du - igjen - holder deg til den fremgangsmåten jeg skisserer over. Men bruker du en tilfeldig aktør som påberopser seg å være "seriøs"? Da får du kanskje et par intetsigende utskrifter ålright....men at Biltilsynet klapper i hendene og godkjenner dem? Det er som å tro på nissen. Gjett hvorfor det er svært sjelden kundene hos slike firmaer nærmer seg Biltilsynet!

Ellers vil det kanhende påløpe en økning i forsikringspremien. Dette er smart å sjekke på forhånd, spesielt om du er blant dem som har lav bonus. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-22 22:56:25 +0100

updated 2020-12-22 22:57:12 +0100

Ofte er det ikke helt sånn at Mercedes tar en bil ut fra samlebandet og kun tuner den ned elektronisk fordi den skal til Norge. I de fleste tilfeller er det trimmingsgrader av motoren som samtidig gjerne gjør at det kreves større turbo, andre dyser, større ladeluftkjøler og andre sensorer samt at girkassens maksimale dreiemoment også velges ut fra alle disse parametere. Kjenner jeg Mercedes rett og alle andre verdens bilprodusenter så setter de ikke inn dyrere komponenter enn de må men det kan være noen få prosen å gå på som sikkerhetsmarginer fordi alle motorer oppfører seg litt anderledes en på bilen bak deg i produksjonslinjen. Den lette versonen som disse såkalte seriøse tunerene forteller deg er at det er samme motoren bare strupet og ja den er strupet med mindre turbo og alle de nevnte tingene så når du begynner å tøye grensene som vanligvis kunne vært innenfor marginen med rundt 5 % og øker til 30 prosent så får en del komponenter jobbe overtid her som igjen kan føre til havari. Det jeg lurer mest på er hvorfor de som har så ønske om høyere motorkraft ikke heller går til anskaffelse av en mer lempelig bil som har det man ønsker ang hk og dreiemoment.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-23 13:24:07 +0100

Kloke ord fra Kamerat K, det er helt korrekt at det ofte viser seg å være hurra for den ikke helt ubetydelige forskjellen mhp både turo og andre deler når "samme" motor leveres med forskjellig ytelse. For enkelte modeller av Mercedes hhv Peugeout og BMW er det dog sånn at vi snakker om forholdsvis moderat reduksjon i ytelse....typisk si 120 hk istedetfor 140 hk. Når man da ser hen mot det store utland og observerer at det slett ikke finnes 120 hk versjoner av den aktuelle motoren der, men derimot 140 hk, ja da er det en viss sannsynlighet for at testen om "identisk" motor stemmer.

Dette vet imidlertid gutta boyz ved et merkeverksted i det store utland...det er på ingen måte uvanlig med norske kunder som kommer i samme ærend. Men igjen: tuningfirnaer er omtrent like pålitelige som politikere i slike sammenhenger: det er liksom litt Merra og havresekken der!

Så igjen...MODERAT effektøkning er en ting...men si 30 % økning eller 50-70 ponnier ekstra og dreiemoment i bøtter og spann? Da beveger man seg inn i et område der det garantert er snakk om en helt annen motor. Den korte versjonen er at sånne sprell er dårlig karma, uansett hvordan man snur og vender på det. Og når man plutselig sitter der med skjegget i postkassa, gjerne med knekt girkasse, rådene stikkende ut av blokka? Da er det kunden som sitter igjen med alt ansvar.

The Bottom Line er at man aldri, aldri, aldri må finne på å la "tuningfirmaer" tukle med bilen sin!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-23 19:59:01 +0100

updated 2020-12-23 21:23:51 +0100

Hvis de bakgårdstunings firmaene er så seriøse som de hevder så få en skriftelig garanti på at de dekker alle kostnader med følgeskader som måtte oppstå.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-24 13:38:00 +0100

En god ide fra Kamerat K, men som vi som har levd en stund har erfart: en skriftig garanti tar seg godt ut i glass og ramme på veggen, men i det øyeblikk man får bruk for den, har verdien en lei tendens til å falle til omtrent verdien av papiret og blekket den er skrevet på :-) Fleip til side, skal en slik garanti ha noen som helst verdi, må det være et juridisk dokument der det ikke finnes antydning til forbehold (det må altså IKKE være av samme sorten som bilfabrikantenes "rustgarantier), i tillegg må det være stilt en konkret, økonomisk garanti som er tilstrekkelig til å dekke inn de økonomiske konsekvensene for kundene det måtte gjelde. Sagt på en annen måte: AS GarasjeTuning er sjelden spesielt solid økonomisk....med de summene det kan bli snakk om her, vil man vegre seg som i krampe mot å betale ut noe som helst...og skulle man nå frem med et rettslig krav, ja da kan man meget vel ende opp med å stå igjen med første hovedsetning når man handler med useriøse aktører: der hvor intet er, ja der har selv fanden tapt sin rett!

I klartekst: disse aktørene har ikke på noen måte økonomisk bærekraft til å erstatte noe som helst!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-24 13:39:26 +0100

OG EN RIKTIG GOD JUL TIL KAMERAT K, synd og skam at du ikke bor i nabolaget her, da kunne vi pynta et felles juletre med blanke fastnøkler og tatt oss en vørterøll i anledning dagen!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-24 14:10:29 +0100

Ja god jul Norulf men da jeg mistenker at du er fra øst om Sinsen krysset så regner jeg med at det hadde vært noe blankt i flasken ihvertfall til den var tømt. Yepp fastnøkler er en god ide det så hiver meg på den.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-25 12:30:40 +0100

Nja, både slekt og familie forøvrig har sine røtter i bjørnens rike, men jeg drekker ikke noe sterkere enn vørterøll. Lastenes sum er konstant, derfor kompenserer jeg for andre laster på dette viset :-)

Ellers kan jeg anbefale å feire BÅDE protestatisk jul og russisk-ortodoks jul, da får man påskudd til å holde det gående til langt ut i januar! Med fastnøkler hengende som de reneste julekuler og gjerne et knippe leddnøkler istedetfor denne idiotiske stjerna i toppen av busken vi drasser inn! En god jiul til både Kamerat K og trådstarter her, måtte stjerne på landets Mercedeser lyse opp litt ekstra i år!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger