0

DSG giroljeskiftintervall - ulike svar

spurt 2020-12-21 07:23:16 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, har en Gold stv 2015 med dsg automat. Nærmer seg 60.000km på telleren. Jeg leser i ulike fora at disse må skifte girolje på automatkassen hver 60k. Min neste service er ikke før på rundt 80k. Jeg spurte derfor verksmesteren på Møllerverkstedet mitt om jeg burde komme en ekstra tur for å få byttet girolje. Fikk da til beskjed at på denne modellen byttes det ikke girolje. Bør jeg stole på ham eller skal jeg følge alle ekspertene i vw forumene?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-21 15:07:03 +0100

Vel, du skriver ikke noe om verken hvilken motor eller hvilken DSG-kasse som sitter i bilen. Generelt er det sånn at de små benzinerne er satt opp med 7-trinns DSG, mens de større motorene leveres med 6-trinns DSG. Det har med dreremoment å gjøre. Videre er det hurra for den lille forskjellen mhp 6 og 7-trinns DSG: 7-trinns har våtclutch, men jeg er noe usikker på hvorvidt 6-trinns versjonen har tørr- eller våtclutch. Ved tørrclutch vil olja primært være knyttet til tannhjulene, derved blir det teoretisk sett mindre snafs i olja, noe som igjen kan gjøre det forsvarlig med lengre skiftintervaller. Merk deg "teoretisk", tidligere var det 60.000 skiftintervall også for 6-trinns DSG med tørrcluch. Med 7-trinns DSG er det ingen tvil, der SKAL girkassa ha olje og filterbytte hver 60.000 km. Uten unntak.

I ditt sted ville jeg hatt vognkortet i hånden og tatt en telefon til Møller teknisk for å få konkret og nøyaktig informasjon om hvilken girkasse som sitter i bilen - og hvilke siftintervaller som gjelder. Da får du en second opinion, og du får oppklart eventuelle misforståelser som kan ha oppstått i kommunkkasjonen med verkstmesteren på merkeverkstedet. Og nei, med en automatkasse ville jeg uansett ikke akseptert "byttes ikke giroje" som et svar, selv en manuell kasse bør ha oljeskift en gang i blant. Det er så enkelt som at det alltid vil oppstå forurensning og degradering av oljen over tid, det er IKKE sånn at tannhjulene ikke slites, at temperaturen er konstant og så videre. Ja, du kan teoretisk sett kjøre veldig lenge på olje som f.ex kun smører en drøss tannhjul og lagringer, men det vil som regel være et anbefalt skiftintervall....det er ikke uten grunn.

Jeg kan tilføye at jeg selv har kjørt rundt 4-500' med mine tidligere biler med manuell kasse, selv Lada og Moskwitch har anbefalte skiftinervaller for girkasse hhv differsialolje. Nei, girkasseolja blir ikke svart, men olja i differensialen (på bakhjulsdrevne biler) blir svart som bek og seig som graut over tid. Nå er vel ikke akkurat en girkasse riktig der, men som sagt...man sjekker oljenivået, man skifter olje med jevne mellomrom, også på manuelle kasser. Ja det kan gå et betydelig 5-siffret antall km mellom hver gang, men igjen: med en autmatkasse ville jeg vært skeptisk.

Jeg ville tatt telefonen til Møller teknisk snarest, benytt anledningen til å ønske dem god jul!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar