Nja...det er definitivt mest ryddig at du som et minimum varsler långiver. Gitt at du har overholdt betalingsforpliktelsene og det er kort gjenstående løpetid, vil det neppe være problematisk. Slik jeg tolker deg, vil du heller ikke hogge bilen, men naturlig nok, det å avslutte forsikringen berører i aller høyeste grad kontraktsforholdet du har med långiver. Om man har eller ikke har rutiner som fanger opp dette, vil variere fra selskap til selskap, om forsikring og finansieringsbiten er hos to selskaper under samme paraply, kan du risikere at det går omtrent et millisekund fra forsikringen er oppsagt til det blinker et varsel på en skjerm et annet sted i bygget. I det hele tatt: uansett hvordan "de andre" måtte være, skal man alltid være åpen og ærlig selv.
Til syvende og sist er det jo så enkelt som at dersom det mot formodning skulle være et "ugreit" finansieringselskap med i bildet her, vil man uansett være tre ganger så "ugreie" om du IKKE, som et minimum, tar en telefon og gjør en avtale som begge parter opplever som grei her. Få gjerne referanse og mailadresse til saksbehandleren du snakker med og send en hyggelig mail etter telefonsamtalen: "....viser til hyggelig telefonsamtale ad ditt og datt...bekrefter herved....,", med vennlig hilsen deg. Alternativt ber du saksbehandler om å bekrefte avtalen pr mail. Igjen, det dreier seg om å være like ryddig overfor sine samarbeidspartnere som man forventer at de skal være overfor deg. Hadde nær sagt: gjør mot andre det du tror de vil gjøre mot deg :-) Lykke til!