Rift i sikkerhetsbelte
Bilen ble godkjent i EU-kontroll med rift i sikkerhets-belte. Verksted ble spurt om det var greit, svaret var at det ikke hadde noen betydning. Hm. Er det noe å gå på her da?
Bilen ble godkjent i EU-kontroll med rift i sikkerhets-belte. Verksted ble spurt om det var greit, svaret var at det ikke hadde noen betydning. Hm. Er det noe å gå på her da?
Skader på sikkerhetsbeltet er i utgangspunktet mangel på EU-kontroll. Det er jo liten tvil om at dette kan gå på sikkerheten løs – om man tenker «verste fall».
Akkurat når det gjelder ditt konkrete tilfelle så kan jeg ikke si noe om dette uten å ha sett riften / skaden.
Her vi jeg anbefale deg å få også noen andre til å vurdere dette.
Rent bortsett fra å få en second opinion her, ville jeg tatt frem lupa og studert hvor dypt kuttet egentlig var: om veven i beltet er skadet...hvilket er overveiende sannsynlig....ville jeg byttet uansett. Koster lite, sikkerhetsbelter er bokstavelig talt alfa og omega om du kommer ut for en Bjartmar Bråstopp eller får den berømte idioten bak svingen i fleisen. Her gjelder føre-var prinsippet i aller, aller høyeste grad.
Det med skade på beltet kan man se bort fra da det uten pardon skal gi nedslag på Eu og må byttes. Begynner beltet å bli ullent på kantene der det ofte sklir gjennom låsemekanismene skal det også gi nedslag. Så var det med å tolke en rift og hvis den bare er i senter av beltet og ikke i nevneverdig grad har skadet trådflettingene men snarere at et eller annet har har gjort at flettingene har kommet i ulage(kanskje en hund har prøvd å tygge litt her)så kan det utifra skjønn vurderes om det er en sikkerhets risoko noe som ditt verksted altså har gjort og funnet at det ikke er så da regner jeg med at du kan ta det helt med ro .
Mvh Kviasen
Spurt: 2020-12-17 11:08:12 +0100
Sett: 880 ganger
Sist oppdatert: May 07 '23