Uten at jeg har sjekket, jeg ville trodd at en A4 med liten benziner har 7-trinns DSG. Normalt sett er dette en grei kasse, den gjør det den skal tilnærmet silkemykt, gitt at man ikke provoserer frem unoter ved det man kalle uheldig kjørestil. Jeg har prøvd flere VAG-modeller med denne kassa opp gjennom åra, 7-trinns kassa oppleves vesentlig mykere enn 6-trinns kassa. Jeg tenker jo også at til benziner å være, har både 1.2 TSI og 1.4 TSI overraskende mye anvendbar kraft fra lavere turtall, det er altså plenty mer enn nok dreiemoment til å få kassa til å fungere slik den er påtenkt ved pådrag, uansett om du er snill med gassen, eller gir på litt mer.
Slik jeg forstår deg er det imidlertid ved nedgiring du opplever problemer. Om problemet inntrefffer når du f.ex kommer til en stigning under jevn landeveiskjøring, kick-down eller rett og slett generell fartsreduksjon, sier du ingen ting om, men min erfaring er at ja, nedgiring er ikke riktlig like silkemyk som "den andre veien", men den er absolutt "innafor". Kun unntaksvis er det tendenser til merkbar "rykking", og da er det fordi jeg er litt klønete på gasspedalen og egentlig kjører på en måte som ikke er helt dagligdags. Andre problemer jeg har hørt om ifht DSG, er knyttet til Golf GTI hhv GTD: ved heftig pådrag oppstår det hjulspinn på et eller begge drivhjulene...vips...så girer kassa oppover som et skudd...med et rykk...derved kveles nærmest motoren. Men også dette er et kjøremønster som man for alle praktiske hensyn ikke har til daglig.
THE BOTTOM LINE er at jeg som Benny sier, ville fulgt litt med på dette: hva er det som egentlig skjer? Når vi kommer til en stigning med vår 1.2 TSI med 7-trinns TSG er den IKKE silkemyk når den girer nedover, med litt gasspådrag samtidig er girskiftet godt merkbart: det føles rett og slett som nummeret før det sier "klonk" - det tar også ørlite lenger tid enn ellers. Men direkte rykking, i ordets egentlige forstand, er det ikke. Da ville jeg som deg, blitt bekymret! Bortsett fra å følge litt med, ville jeg i ditt sted spurt fint om å prøvekjøre en tilsvarende bil hos Audi-forhandleren. Om ikke annet, så for din egen sjelefreds skyld. Siden bilen fortsatt har nybilgaranti, det er en klar fordel å komme til bunns i eventuelle problemer av denne sorten i garantitiden! Lykke til!