Om det er råttent eller ikke, er i aller høyste grad diskutabelt....siden vi i vesten trykker "markedskreftene" til vårt bryst, er det fritt frem for den enkelte tilbyder av en gitt vare å fastsette prisene slik man selv finner det for godt i de respektive markedene. Siden Norge pr defisjon har klart å gjøre seg selv til et "høykostland", benytter de aller fleste tilbydere av varer, fra første til siste ledd i kjeden på veil til forbruker, anledningen til å jekke opp prisen aldri så lite og derved øke egen fortjeneste. Noen ganger er det ganske så rått, andre ganger mer moderat. Den teoretiske "merprisen" du viser til, utgjør egentlig ikke så mange prosent....se hen til f.ex HDMI-kabler hos Elkjøp....der snakker vi om virkelig "råttent", i den forstand at man mulitpliserer inn-prisen med minst 20. Rett nok er det moms med i bildet på en kabel, det er det ikke på elbiler, men nei, dette er på ingen måte unikt, ei heller blant de "verste" eksempelene på at tilbydere skummer fløten i Norge. Sånn er det bare, og siden Norge er et mikroskopisk marked i både bilsammenheng og andre sammenhenger, blir det som det blir. Spesielt med nye produkter som kan oppnå en viss etterspørsel uansett pris ser vi dette: igjen - se på prisene på "nye modeller" av TV'er å Elkjøp :-)
Begrepet "avgiftslette" er irrelevant i denne sammenhengen, det er ikke "avgiften" den kjente "noen" putter i lomma her...det er reinspikka avanse. Ellers tenderer jeg til å tenke at man kanhende priser produkter mer aggressivt i andre markeder: som vi vet, er elbiler i langt større grad likestilt med andre biler i andre markeder...totalt idiotiske "elbilfordeler" som "gratis parkering", null bruksavgifter og tilgang til kollektivfelt osv osv er utenkelig i andre land. Legg ti lat konvensjonelle biler er vesentlig billigere siden man IKKE har verdens høyeste særavgifter på vår alles kjære bilen....da må tilbydere av elbiler "ta grep" og legge seg på et lavere prisnivå for i det hele tatt å ha mulighet til å komme inn i markedet. Dette er grunnleggende økonomisk teori: tilbud og etterspørsel. Siden elbiler allerede i utgangspunktet har en kunstig fordel i Norge...vel...da faller det naturlig for en kinesisk produsent å legge seg litt høyere...man får solgt likevel!
Spørsmålet du bør stille deg, er isteden hvorfor Tesla priser seg så høyt som de gjør! Om vi gjør et tilsvarende resonnement, burde jo egentlig Tesla redusert prisene i Norge! Enn si alle de andre som leverer såkalte "Preimum" elbiler! Egentlig kan vi jo tenke at "noen" også putter en betydelig del av avgiften i lomma her! Ja, I Norge har det det til og med skjedd at importører av konvensjonelle biler har inngått kjøpekontrakter med kundene FØR en avgiftsreduksjon....tror du det kommer kundene til gode at importøren valgte å vente til avgiftene gikk NED med å trille bilene ut fra tollageret på Drammen havn? Å nei du, den gevinsten puttet man rett i lomma ... (more)