0

Partikkelfilter

spurt 2020-12-16 10:26:31 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Jeg har fått melding av Audi sine service folk at mitt partikkelfilter på min 2008 modell er overskredet maksgrense. Bilen har gått 292.000 og kostnaden på nytt filter er vel større en verdien på bilen. Finnes det et vidundermiddel som kan rense partikkelfilteret noe, slik at jeg kan bruke den herlige bilen min litt til?

Mvh Paul Drageset

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-16 13:24:09 +0100

Med "overskredet maksgrense" mener du formodentlig at måt utslipp overskrider grenseverdien på et eller flere punkter. Jeg har latt meg fortelle at det lar seg gjøre å "regenerere" DPF på andre VAG-biler vha en heftig runde med gassbrenner...dvs man demonterer DPF, tenner gassbrenneren og kjører på til dritten gløder. Det ryker noe inni hampen, dvs at man bør stå UTENDØRS, med god trekk, gjerne stiv kuling, helst også etter mørkets frembrudd! Du røyklegger rett og slett hele nabolaget! Om det hjelper? Nja, varsellampene som indikerer fis-tett som ellers ikke ville slukke, forsvant ihvertfall. Men hvor lenge det varer, enn si om det også medfører at bilen går gjennom en EU.-kontroll i ettertid, se det har jeg aldri lykkes i å få bekreftet. Bla har jeg hørt om denne metoden fra en kjekk kar som brukte en Caravelle som firmabil, med mye småkjøring gikk det som det måtte gå, DPF gikk tett og klaget. Ditt problem er av en noe annen karakter, dessuten kan det være hurra for den lille forskjellen: Audis DPF kan være en annen konstruksjon. Skal et DPF tåle å bli "renset" vha gløding, ja da må det være kun keramisk materiale og metall med i syklusen.

I ditt sted ville jeg bare vurdert å prøve dette om bilen var i uvanlig dårlig stand - altså at det ikke var liv laga fremover uansett. Om det derimot er en bil som er i like god stand som en 12 år gammel A6 pleier å være, spesielt en 3.0 TDI, ja da ville jeg uten å blunke tatt kostnaden ved nytt DPF. Sjekk gjerne prisen først, norske merkeverksteder elsker å prise deler og rkevisita som om de skulle være belagt med 24-karat gull. Deretter tar du en telefon til Strømstad hhv Flensburg og innhenter alternativ pris....tipper vi snakker om vesentlig lavere pris og en tilnærmet "gratis" tur og langweekend i Strømstad hhv Flensburg. Ja, det er litt komplisert å reise utenlands for tiden, men det kommer jo en tid etter pandemien også, og om du ikke har en EU-kontroll rett rundt hjørnet, er det ikke noen stor greie om utslippene er litt høyere mens du venter på bedre tider.

Om du har litt dårlig tid, sjekk prisene hos det være seg et uavhengig, autorisert verksted hhv leverandører som har spesialisert seg på deleimport. Nei, det står ikke alltid "Audi orignalteile" utenpå, men det er ikke uvanlig at de største forskjellene er innpakningspapiret og prisen. Elelrs er det klart rimeligste alternativer å bestille delene fra Tyskland, f.ex HER: https://www.autodoc.co.no/reservedele...

Husk imildertid en ting: bestill frakt via f.ex DHL!!!! Litt dyrere ved første øyekast, men du får kjapp levering rett på døra...og ikke minst: du slipper å betale det kgl norske postuvesen snaue 300 spenn for "fortolling". Derved går det omtrent opp i opp. Om jeg ikke tar feil, er det også en sensor med i bildet, koster lite å bytte denne samtidig...godt for alt som er bytta når ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar