Om vi holder oss til V90 hhv Superb, er det en ting du har oversett: V90 i omtrent samme årsmodell innenfor omtrent samme budsjettramme innebærer i store trekk biler som er kjørt en god del lenger og/eller har en 150 hk dieselbrenner under panseret. Når vi vet at V90 veier 1700 kg+, bør man som et minimum prøvekjøre bilen før kjøp og vite hva man går til. Etter mine begreper mer enn nok til norske forhold, og helt greit i det store utland også, men for noen kan det være en nedtur. Vær også ops på at det vil være en forskjell på utstyrspakkene bilene er levert med, vi snakker om en rimelig nedpint V90 kontra en topp utstyrt Superb. Igjen, absolutt noe man kan leve med, men man skal vite hva man går til.
Forskjellene i kjørelengde likeså: for meg er det ikke avskrekkende forskjeller, det som betyr noe er bilens faktiske stand. En godt gjennomarbeidet tilstandsrapport skal ligge på bordet før man kjøper en bruktbil i denne prisklassen, likeledes skal servicehistorikken være normalt grei. I det hele tatt: det er såvidt mye penger at man bør gjøre en god jobb i å undersøke aktuelle objekter. I denne prosessen hører prøvekjøring med, da får du anledning til å gjøre deg opp et inntrykk av hvilken bil som passer deg og familien best. Da kan du også gjøre deg opp en mening om det du kaller "kjørekomfort". Her vil det være mye smaken vs baken, et tysk landeveislokomotiv vs en Svenssson-bil. Verre er det ikke.
Min subjektive oppfatning er at jeg ville valgt Superb her, uten å blunke, mye fordi Volvo har lagt seg på en linje med å legge for mange funksjoner man bruker mye, bak brukergrensesnittet i en himmla skjerm. Det koster også mer å eie og drifte en Volvo i Norge, og V90 er ikke fullt så grei å serve hos et uavhengig, autorisert verksted som Superb. I det hele tatt: Superb er veldig mye god bil for pengene, og sammenligner du epler og epler og pærer og pærer, ja da trekker Superb det klart lengste strået i prisammenligningen også.
Mhp driftsikkerhet er et normalt godt serviceregime alfa og omega. Som nevnt over, der er det greiere å være Skoda-eier. Mhp rustbeskyttelse er det sannsynlig at V90 er et hakk bedre, men uansett, så lenge vinteren og saltinga ikke er avskaffet, er understellsbehandling med jevnlig etterbehandling obligatorisk i Norge. Sånn er det bare. Koster egentlig ikke allverden, man får ikke engang sagt ordet "rustsveising" før det koster mer enn hva det koster å forebygge rusta på forsvarlig vis. Enkelt og greit! Legg til at dette med vedlikehold og understellsbehandling også hever sikkerhetsnivået i bilen din betraktelig...hvilket bringer oss videre til neste punkt: sikkerhet. Volvo har opp gjennom årene hatt et solid forsprang, men forskjellen på Volvo og "de andre" er ikke riktig like stor som før. Både V90 og Superb er blant markedets sikreste biler, begge har sterke sider og litt mindre sterke sider. Igjen ... (more)