0

Tahoe 5.3 LT Bensin 2009

spurt 2020-12-13 21:21:08 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Hvordan er kvalitet på en Chevrolet Tahoe 2009 modell? Har ikke hørt så mye negativt eller positivitet om den ”nye” modellen. Vet at Tahoe 2001-2006 er kjent for rust på ramme og karosseri, men hvordan er den nyere utgaven med tanke på rust? Motor i disse er vel ganske holdbare og slitesterke?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-14 11:45:14 +0100

Alle biler ruster i Norge, sånn er det bare så lenge vinteren og saltinga ikke er avskaffet. Man må gjerne mene at bilfabrikantene burde sørge for bedre rustbeskyttelse fra fabrikk, men i store trekk er det noe norske bileiere må sørge for selv. Noen bilimportører sørger for å understellsbehandle bilene når de kommer til Norge, dette gjelder spesielt asiatiske biler, mhp Chevrolet er jeg usikker, jeg tenker at det du beskriver, tilsier at så IKKE skjer! Om tidligere eier heller ikke har sørget for verken understellsbehandling eller løpende etterbehandling underveis, ja da er det bare et spørsmål om tid før du formelig hører stålmarken skrike av fryd! Naturlig nok, jo nyere bilen er, jo færre stålmark har rukket å etablere seg. Det er her du kommer inn i bildet: du bruker tiden godt, undersøker aktuelle objekter grundig og leter til du finner en bil med lite eller ingen rustdannelse.

Og når bilen blir din....kjører du den rett på understellsbehandling og sørger for etterbehandling annethvert til tredjehvert år. Mhp motor etc: amerikanske biler er som andre biler, gitt et normalt godt vedlikeholdsregime har du et greit bilhold. Ta vare på bilen og den tar vare på deg! Men vær klar over hva du går til: Tahoe er en relativt tung bil, det medfører at alt som har med hjuloppheng og bremser å gjøre, enn si dekk, er litt grovere, litt dyrere og ikke minst: slites litt mer enn ellers. Amerikanske biler er - overraskende nok for mange - heller ikke feilfrie. Jeg tenderer til å tenke at de rett og slett er som biler flest, verken bedre eller dårligere. Et pluss skal dog Tahoe ha: det er en forholdsvis grei og robust bil. Kall det gjerne en god bruksbil.

Uansett, vekta gjør jo noe med driftsbudsjettet, enten Amcar-Fansen vil innrømme det eller ikke.

Kan nevnes at min avdøde bror hadde amcar.....selv med en liten rekkesekser gikk det 1.8 liter på mila på langkjøring. Dekka kosta et halvt nasjonalbudsjett, når han etterhvert byttet ut den gjeve amerikaneren med en liten nusselig japansk stasjonsvogn fikk han 8 - åtte dekk til japsen for hva det kosta med et eneste dekk til den amerikanske "turisten"! Det betyr også litt å gå fra 1.8 liter på mila til 0.6 liter på mila...og ja...forskjellen ved småkjøring var over grensen til grotesk! Uavhengig av om den bilen du ender opp med har diesel eller benziner: det koster å fløtte på en relativt sett tyngre bil. Legg til at amerikanske dieselmotorer ikke er helt som europeiske, uansett om du snakker en small block V-8 eller en variant over temaet amerikansk diesel: du får et høyere drivstoffbudsjett.

The Bottom Line er at det koster å være kar. Du skal vite hva du går til, og tenke nøye gjennom om du har behov som rettferdigjør å gå for en bil som dette. Ja, det er en fantastisk god bil til sitt bruk, men det er etter min formening helligbrøde å bruke en slik bil til det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-15 09:10:28 +0100

Heisann!

Morsomt at noen fortsatt vurderer en amerikansk bil med bensin V8-er i disse tider, da det meste skal være elektrifisert.

Det du har hørt stemmer nok, dessverre. Amerikanske biler ruster litt og kan fort bli ganske så brune under. Denne som du har sett på, er tredje generasjon som kom i 2007. Den bygger på mye av samme lesten som de tidligere, men byr samtidig også på mye nytt. Blant annet en helt ny ramme og en hel del andre oppgraderinger.

Det er langt mer enn en facelift. Så forskjellene er definitivt der. Ikke minst på interiøret. Det er mye mer forseggjort, det er mer utstyr og det er naturlig nok en langt mer moderne bil på alle måter. I tillegg går bilen stillere og er betydelig mer komfortabel også.

Det første året ble de tatt inn bare som GMC her i Norge. Samme bil, men med litt annet utseende.

Nå kan du få disse til under 250.000 kroner i bruktbilmarkedet. Det er mye SUV for pengene. I USA omtales den som "mid-size", men den er stor – sett med norske øyne. Rent teknisk er bilene helt OK. Min erfaring er at det er typiske slitedeler, som forstilling, bremser og hjullagre som slites. At bensinforbruket er høyt med en 5,3-liters V8 bensinmotor med små-tørste hestekrefter overrasker kanskje ikke... Diesel fantes ikke, men fra 2008 kunne man også få den som hybrid. Det hjelper i alle fall litt.

Passer man på servicer og oljeskift, går motorene langt. Derfor er, som alltid, god servicehistorikk veldig viktig når man kjøper en slik bil brukt. Altfor mange slurver med dette når bilene blir noen år gamle.

Tilbake til dette med rust: Om jeg var deg, ville jeg absolutt sjekket dette litt nøye. Noen biler ble rustbeskyttet da de kom til landet, men langt i fra alle. Vi snakker nå om 10 - 12 år gamle biler. Selv om de er solide i utgangspunktet, så ta en sjekk nøye under før du kjøper.

Innvendige dørfalser, bakre del av rammen og kanaler er ting du bør se litt ekstra nøye på her.

Er dette en bil du tenker å ha en stund, er det absolutt verdt å koste på en antirust-behandling om du leter opp en bil som er hel og fin under.

Det finnes en del ulike produkter på markedet. Jeg hverken kan eller vil anbefale det ene framfor det andre. Men sett deg litt inn i de ulike så finner du noe som passer til din bil.

Lykke til med kjøp av stor SUV til liten pris!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-16 15:32:17 +0100

Som vanlig kloke ord og mange gode fakta fra Benny, og ja, det er korrekt at man får mye stor "SUV"...om man kan kalle en solid bruksbil som Tahoe for "SUV"...for pengene, men i gledesrusen over stor bil for liten pris....glem ikke at det er en grunn til at amcars er rimelige i innkjø i bruktmarkedet: det kan sammenfattes til en setning: det koster å være kar! Du skal være litt entusiast, gjerne en over gjennomsnittet kompetent garasjemekaniker som vet å ta vare på bilen sin, uansett om den bilir servet derhjemme eller på verkste, og ikke minst: ha en grei økonomi sånn at du ikke får nervøst sammenbrudd av løpende kostnader som uansett hvordan man snur på det, ligger i en annen størrelsesorden enn det man opplever med en mer ordinær bil. Det du får igjen for denne kostnaden, er en bil du ikke ser maken til hos verken den ene eller andre naboen, og gitt at du tar vare på den, ja da holder bilen så lenge du vil og litt til. Amcarfans vil ellers kunne veillede deg om hvordan du f.ex importerer slitedeler fra USA.

Mhp understellsbehandling er det en svært god investering, men velg et velrenommert firma som har holdt på en stund....ikke gå for laveste pris....sats på kvalitet...og sørg for etterbehandling annethvert til tredjehvert år, uansett hvilket produkt som benyttes, så tørker det inn over tid. Spesielt for hulromsbekyttelsen er jevnlig etterbehandling viktig. Lanolin, eller sauefett, er populært for tiden, det trenger visstnok bedre inn, men er mindre robust ifht sprut og mekanisk belastning. Dvs hyppigere etterbehandling. Jeg har selv valgt et kompromiss, Mercasol heter produktet, flere understellsbehandlere landet over benyttet dette produktspeteret. Verdt å sjekke, ha ellers i bakhodet at Tectyl synes å bli hardt og krakkelere under bilen, noe forenklet sett, Mercasol sn produktlinje ligger liksom midt i mellom Tectyl og sauefett. En siste pekefinger: du får sprøyt-det-selv kit for bla Lanolin, det er å spare på ørene og la kronene fosse ut, dette er ikke en gjør-det-selv jobb, speseilt ikke første gang. Det er rett og slett en krevende jobb, der du ikke klarer å gjøre like god jobb som gutta som kan det om du ikke har relevant erfaring. Legg til at det er en grisejobb, det er rett og slett ikke lønnsomt å gjøre det selv. Spesielt ikke på en så stor bil.

Uansett, lykke tikl, jeg klapper i hendene hver gang jeg ser slike sjeldne biler langs veien!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger