0

Høyt bensinforbruk.

spurt 2020-12-10 20:51:42 +0100

updated 2020-12-10 20:54:55 +0100

Hei, jeg prøver igjen med spørsmålet mitt :) Jeg har en Hyundai i20, 1,4, 2012 mod., automat, som har gått ca 80000, og jeg syns den bruker veldig mye bensin, og har ett uforutsigbart forbruk. Den har jevnt over brukt mellom 0,75 og 0,85, og det både på småkjøring ( som det er mest av ) og på langkjøring. I de siste dagene har den vært nede i 0,63 på småkjøring og det er jo bra. Men idag var den plutselig oppe i 0,93, på akkurat samme turen som igår, Det er plussgrader ute og bilen står i garasje, og forbruket var 0,93 fra jeg starta til jeg kom hjem igjen. Er ikke det mye, nesten en liter på mila, og jeg kjørte pent. Er det en slags måler eller noe som kan ha begynt å fuske og kan byttes eller noe? Mener å ha lest om noe sånt en gang. Eller er det noe annet en kan gjøre eller gjøre for å finne ut av det? Wenche.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-11 16:10:52 +0100

Vel....som sagt...mange variable her....og det jeg ville sett på først, var hvilke premisser som ligger til grunn for det tallet i kjørecomputeren som du synes å legge til grunn. Det er første bud for alle målinger: ha styring med hva man måler...eller sagt på en annen måte: hva måler vi egentlig i forhold til? Måler vi i forhold til siste 5 kilometer...eller i forhold til siste fylling....eller i forhold til et definert vindu? F.ex VW har en long-term måling i kjørecomputeten som baserer seg på et snitt over opptil rundt 3000 km. I ditt sted ville jeg satset på å finne ut tallet i displayet egentlig bygger på, dernest ville jeg foretatt en kontrollmåling på den "gamle" måten med liter og kjørte kilometer.

Og ja...forbruket på en benziner kan variere merkbart ved si +5 grader sammenlignet med +20. At bilen står i garasje, er selvfølgelig bra på sitt vis, men som regel er ikke en garasje veldig mye varmere enn omgivelsene. Det fungerer altså ikke som en "motorvarmer", for forbrukets del er ingen forskjell om bilen står parkert ute eller i en tørr, god garasje. At du kan ha en kommer-går feil som gir variasjon i forbruket? Mulig, men da ville du registert at bilen fusket eller manglet trekkkraft på de dagene forbruket økte. Men for all del: et tett luftfilter, tennplugger som ikke lenger er på høyden...en temperatursensor som lurer motorstyringen...legio muligheter. Dog ville jeg nok kvalitetsikret målingene først...se oppskrift innledningsvis....og tatt det derfra. Med en såvidt diffus problemstiling, der du kanhende egentlig ikke har noen feil, ville jeg sørget for å være litt mer sikker før jeg bestilte tid til et eventuelt feilsøk. Kanhende det ikke er lenge til neste service heller, da kan du jo gjerne nevne det, spesifikt dette med lutfilter og tennplugger ville jeg prioritert her, dette med sensor her eller der tilsier en mer ressurskrevende feilsøking der du bør være sikker på at du virkelig har et forhøyet forbruk. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Tusen takk for svar, og du har rett jeg bør sjekke det på gamle måten :) Jeg har egentlig ikke lagt merke til dette før andre begynte å kommentere det. Og da begynte jeg å kverne på at den brukte kjempemye bensin. Og så skal jeg få sjekket luftfilter og plugger. Tusen takk for tips. Wenche,

w.jensen gravatarbildew.jensen ( 2020-12-12 11:25:57 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar