For meg fremstår det som om variasjonen i forbruk er innenfor det man kan forvente om man tar utgangspunkt i kjørecomputerens forbrukstall og en kort kjøretur nå og en da. Husk at det er mange variable som påvirker kjøreforbruket: omgivelsestemperatur, regn, slaps, snø i veibanen, kjørestil og kjøremønster den dagen du kjente at du fikk bakoversveis av forbruksmåleren :-) I det hele tatt, en liten benziner vil f.ex bruke vesentlig mer bensin på kald motor enn en dieselbrenner, om du har kjørt et par-tre kilometer med røkk og napp i en norsk "storby" som Oslo, ja da skal det godt gjøres å ikke få ganske så høyt forbruk! Når alle de andre røkkekjører osv...påvirker det også deg, sånn er det bare, selv om vi kanhende ikke alltid merker det. Og ja, det jeg vil kalle lave 0.9 er mye på en relativt lett liten bil, på den annen side sett: hvordan "tenker" kjørecomputeren? Si at det målemoduset du har valgt tar utgangspunkt i en ny måling for hver kjøretur og ser på gjennomsnittet over så og så lang strekning...da kan det utmerket godt bli store utslag av en kort tur, spesielt om det plutselig er litt kaldere, du er litt mer stressa enn ellers og så videre!
Med utgangspunkt i et oppgitt forbruk rundt 0.5 for 1.2 liter benziner og 0.67 for 1.4 benziner, er altså tallene du har opplevd "innafor". Det oppgitte forbruket er for "blanda" kjøring, om du bare kjører noen få kilometer av gangen og har temperaturer mellom 0 og 10 grader, ja snakker vi om småkjøring. Det finner jeg ikke tall for sånn uten videre, og de oppgitte tallene er sannsynligvis etter den gamle normen. Da vil spesielt tallet for "blanda kjøring" være noe optimistisk. Når du da klarer 0.63 noen dager...da har du kjørt økonomisk...uansett om det er en 1.2 eller 1.4 liters motor du har i din bil. Det skal tillegges at dette er en bil som nok ikke bruker spesielt mye mindre på landeveiskjøring, liten benziner uten turbo som jobber hardt er ingen høydare mhp lavt forbruk. Ellers er det sannsynligvis en ganske så god automatkasse, den gir neppe økt forbruk her.
The Bottom Line er at jeg først og fremst ville sett i instruksjonsboka for å se åssen kjørecomputeren beregner forbruket....om det er sagt noe om det. Antagelig har du flere modus der du kan se forbruk over tid og etter siste fylling og så videre. Som du skjønner, skal du vurdere drivstoff-forbruket, er forbruket over tid viktigere enn "dagsforbruket", enn si der-og-da-forbruket. Dernest bør du foreta en kontrollmåling på "gamlemåten: det er så enkelt som å fylle tanken, nullstille trippteleren og kjøre som ellers. Når det er på tide å fylle tanken, sjekker du kjørecomputerens tall for "siden siste fylling" og noterer dette. Så noterer du kjørt distanse på trippteleren, fyller, noterer antallet liter. Så flytter du bilen fra pumpa og regner ut gjennomsnittsforbruket pr mil og sammenholder ... (more)