0

Golf Highline

spurt 2020-12-08 21:44:53 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei,

Vi lurer på om vi skal kjøpe en Volkswagen Golf 1,2 TSI 110hk Highline 2015. Hørt at Golf tidligere har hatt problemer med at registerreimen strekkes litt og at den kan ryke. Er det også et problem på denne modellen? Bilen har gått 118 000km. Vi vet også at bilen har noe oljesvette i girkassa. Vil det være et problem?

Håper på svar.

Mvh Ina

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-09 14:10:00 +0200

Problemene med de små benzinerne har vært knyttet til motorene med kamkjede, og da i første rekke strammemekanismen. Rundt 2013 gikk man over til en reim av den sorten som er ekstra sterk med ditto levetid, dette har gått ganske så greit. Hjemme hos oss har vi denne motoren i konebilen, det eneste problemet vi har opplevd er at tennpluggen på den bakerste sylinderen begynte å fuske rundt 75' kjørte kilometer. Dette er et ikke helt ukjent problem, men det var ikke slik at pluggens elektrode var brent bort, den ville rett og slett ikke mer. Vi kjørte imidlertid ikke stort med fuskingen før vi fikk skiftet plugger, det kan være forklaringen på at vi opplever dette som et mindre problem enn andre som kanskje har kjørt med en delvis defekt plugg over lengre tid og endt opp med en nærmest desimert elektrode eller noe annet festlig. Enkelte skal ha opplevd dette, men noe kynisk sett, man skal kjøre en god stund med en motor som fusker for at det skal gå så langt. Da er man rimelig sløv: man merker det godt når en firesylindret motor går på tre sylindre.

Gitt tidligere tiders estimerte levetid for tennplugger er det helt greit å skifte tennplugger på forebyggende basis, si med det være seg 60' eller 90' intertervall. Det man ellers skal passe på, er at 1.2 TSI trives best med oljeskift MED FILTERBYTTE hver 15.000 km, maks 20.000 ved overveiende langkjøring. Dropp dette med "longlife" service, det er så enkelt som at den eneste veien "ut" for snafs og dritt som uvegerlig akkumuleres i olja, er gjennom tappepluggen og nytt filter. Å kjøre lenger enn 15-20' på olja, er dårlig karma for både motor og turbo. Ja, det koster litt å skifte olje, spesielt om man benytter merkeverkstedene som priser olja som om den skulle være flytende gull, men strengt tatt: Golf er en grei bil....det er ingen grunn til at at et uavhengig, autorisert verksted ikke skal kunne klare å gjøre en fullverdig jobb med løpende service og vedlikehold på en Golf. Men velg samarbeidspartner med omhu: gjerne et verksted med gode referanser eller et sted man kjenner fra før, og bygg opp en god kunderelasjon . Merkelig nok, eksakt samme olje eller likeverdig olje med samme spesifikasjoner koster helt ned mot et sted mellom en tredjedel og en fjerdel. Da kan man faktisk koste på seg å skifte olje og filter etter et mer fornuftig intervall enn "longlife" servicene legger opp til :-)

Vær klar over at VAG har bestemt at kunden ikke lenger skal få informasjon om hva som skal gjøres ved de respektive intervallene, det står mao IKKE lenger i bilens instruksjonsbok. Spør man på merkeverkstedet, må man nærmest hale informasjonen ut, det behandles som en bedriftshemmelighet. Men frykt ikke, de fleste uavhengige verksteder har et datasystem med tilgang til serviceprogram for de fleste biler, også VW sine modeller :-)

Eventuell DSG-kasse skal ha - med trykk på SKAL HA - oljeskift hver 60.000 km. Manuell ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar